מנהיגות חינוכית

אירוע עבר

סמינר

עיניים פקוחות לרווחה

סמינר מנהלים קולטים, כ"ז בטבת תשע"ה, 18.1.15

18.01.2015כ"ז טבת התשע"ה

אירוע עבר

סמינר

תהליכי חניכה והדרכה בראי הקולנוע/דרור בן מרדכי, מנחה מנהלים באבני ראשה

המפגש אפשר למשתתפים לבחון את זהותם ותפקודם כחונכים מול מגוון מראות מטפוריות הממחישות את ההיבטים השונים של הנושאים המרכיבים את התפקיד.

מעבר לפרקטיקות השונות, הושם דגש על בניית המסוגלות של פרחי הניהול כחלק מהותי מהכנתם לתפקיד.

סיכום אירוע

תפקיד המנהל הקולט הוא תפקיד מצמיח במהותו ובשל כך הוא נדרש להפעיל רפרטואר של מיומנויות ההדרכה. ההרצאה נשענה על 3 בסיסי המשגה:

– מעגל הלמידה: ד. קולב

– תצורות חניכה: ד. שון

– מיומנויות הדרכה: המדריך למנהל הקולט.

 בהרצאה הוצגו קטעי סרטים, אשר שמשו לטובת המחשה חווייתית של התכנים הנידונים. במובן זה, גם בהרצאה עצמה התקיים מעגל למידה, אשר התחיל בהתנסות (צפייה), עבר דרך עיבוד והמשגה ומשם ליישום (עשה/ אל תעשה).

 

המפגש אפשר למשתתפים לבחון את זהותם ותפקודם כחונכים מול מגוון מראות מטפוריות הממחישות את ההיבטים השונים של הנושאים המרכיבים את התפקיד.

 מעבר לפרקטיקות השונות, הושם דגש על בניית המסוגלות של פרחי הניהול כחלק מהותי מהכנתם לתפקיד.

סיכום הסדנאות בסמינר

לאחר הרצאת הפתיחה שיתפו המנהלים הקולטים זה את זה בחוויית הצלחה מן העבודה עם פרחי הניהול. בעזרת פרוטוקול למידה מהצלחות העמיקו בחוויה אחת והפיקו ממנה תובנות שיוכלו לממש בהמשך תהליך ההתנסות המעשית עם פרחי הניהול.

בחלק האחרון, נחשפו המנהלים הקולטים ל'אימון הקוגניטיבי' – אימון שנועד לשפר ביצועים מתוך תפיסה שאדם מתפתח כל חייו ותמיד יוכל להציב לעצמו יעדים לשיפור. האימון הקוגניטיבי פותח על ידי גרמסטון וקוסטה ועובד מ"הסוף להתחלה", יוצא מתמונת עתיד מיטבית, חזון, וממנה יש לגזור לאחור צעדים למימושה. התפקיד האימוני הוא היבט אחד מתוך תפקידו של המנהל הקולט – להוביל את פרח הניהול לשאול את עצמו מה תהיה הצלחה עבורו במעגל למידה, כיצד יגיע אליה ומה הוא יכול ללמוד ממנה במבט לאחור.

בסדנה נחשפו המנהלים הקולטים לכלי לתכנון ולעיבוד רפלקטיבי של התנסות פרחי הניהול בצפייה בסדירות  בית ספרית. לאחר התנסות בו דנו המנהלים הקולטים ביכולת של הכלי למקד את הלמידה של פרח הניהול בתוך שלל האפשרויות שמערפלות לעיתים עבור פרח הניהול את זירת הלמידה ולעודד נקודת מבט מערכתית בה פרח הניהול אינו מורגל. מעבר לכך, מעביר השימוש בכלי  מסר על חשיבות ההכנה המוקדמת והתכנון לעשייה הניהולית, כמו גם הלמידה והחשיבה בדיעבד שהן חלק בלתי נפרד ממנה.

חומרים מהסמינר לשימושכם