הכשרת לבבות לצפיית עמיתים בבית הספר

מאת ירדנה אלון, יעקב קורצוייל
זמן קריאה: 3 שניות

חקר מקרה, שנוצר בתהליך למידה פרסונלי למפקחים כוללים, עוסק בהטמעת תהליך לצפיית עמיתים בבית הספר.

המטרה

​​​​​​​​​​​​​​​לעורר דיון על עצם הרעיון של צפיית עמיתים ואיך אפשר להטמיע את התהליך בבית הספר. הקייס מציע דוגמה אחת מתוך מגוון חלופות אפשריות להובלת תהליך צפיית עמיתים בבית הספר.

הצעה למתווה למידה: קריאה-סימון-דיון

 

  1. תחילה הקדישו  זמן לקריאה של תיאור המקרה כולו. שימו לב היטב גם לנספחים, הם מעשירים את נקודות המבט על תיאור המקרה. מומלץ לקרוא בקול.
  2. תוך כדי הקריאה, המשתתפים מסמנים לעצמם נקודות שמשכו את תשומת ליבם. נסו לחשוב מה לדעתכם היו הנקודות המכריעות שאפשרו את ההטמעה של צפיית העמיתים בבית הספר?
  3. חלצו מתוך תיאור המקרה שאלה שהייתם רוצים לשאול ולצידה סמנו עובדה אחת שהייתם רוצים להסב את תשומת לב המשתתפים.
  4. במהלך הדיון נסו לחלץ מה היא דרך ההטמעה של תהליך צפית עמיתים, המתאימה לבית הספר שלכם?

 

למי מיועד חקר המקרה

​צוותי חינוך שרוצים להטמיע צפיית עמיתים (מפקח, מנהלים ומורים)

 

אודות חקר המקרה

חקר המקרה נוצר בתהליך למידה פרסונלי למפקחים כוללים. תהליך למידה פרסונלי נועד להגביר את הרלוונטיות של הפיתוח המקצועי כך שתוכני הלמידה יפגשו את צורכי הלמידה האישיים של המפקחים. בשנה"ל תש"ף התקיים לראשונה תהליך למידה פרסונלי שהתמקד בסוגיות המונחות של שולחנן של המפקחות שנבחרו להשתתף בפיילוט.

 

בשונה מתהליכי פיתוח תוכן שנובעים מקריאה תיאורטית או מתורגמים מעולמות אחרים או שפות אחרות, בתהליך הפרסונלי פותחו תוצרים שצמחו מהגדרת הצורך בשדה החינוכי בהקשר ישראלי. חקר מקרה זה פותח על ידי הגב' ירדנה אלון המפקחת המחוזית על החמ"ד במחוז חיפה, ובליווי של יעקב קורצוייל, מכון אבני ראשה​.

מקור

משרד החינוך ומכון אבני ראשה 2020

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

138

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

290
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

215

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

200

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

197
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

196

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

198
1

מאת: רמי אלוני

תחרות טרקטורונים בין שני תלמידי כיתה י"ב סיכנה חיי תלמידים ומורים בדרכם חזרה מבית הספר. הסיפור מתאר את התמודדות בית הספר עם המקרה.

193