מפת חשיבה לפתיחת גבולות בית הספר אל העולם שבחוץ

מאת יעקב קורצוייל
זמן קריאה: 3 שניות

תרגיל מחשבתי עם צוות בית הספר אודות תרחישי קיצון שנועד להסיר חסמים לפתיחת גבולות בית הספר

תיאור ומטרות

פתיחת גבולות בית הספר פירושה התמקמות מחדש של בית הספר ביחס לעולם הדינמי שסביבנו, המתחדש ומשתנה ללא הרף. מגפת הקורונה אותה אנו חווים בשנה האחרונה, חייבה אותנו למתוח את גבולות בית הספר ולפתוח אותם בעל כורחנו ולחשוב עליהם מחדש. בכורח הזה טמונה גם הזדמנות גדולה לחשוב אחרת על האופן שבו פועל בית הספר, על הגבולות שהציבו לנו והצבנו בעצמינו ועל ההזדמנויות הרבות ללמידה, שמתאפשרות כאשר הגבולות נפרמים או נפתחים.

 

היום אנחנו כבר יודעים לומר שפתיחת הגבולות מחייבת לא רק שינויים טכניים אלא בעיקר שינויים בתפיסות ועמדות של המנהיגות וצוות בית הספר. לפעמים גבולות בית הספר לא נפתחו באופן שחלמנו ושרצינו כי לא חשבנו שזה באמת חשוב או כי שטף העבודה והשגרות לא אפשרו לנו להקדיש די תשומת לב לסוגיה זו. מפת החשיבה אינה מיועדת למצבים אלו והיא גם איננה יעילה לפתרון בעיות טכניות המעכבות את פתיחת גבולות בית הספר. ברם, כאשר הצוות המוביל כבר השקיע זמן בתכנון ובחשיבה אך נתקל שוב ושוב בחסמים שמנעו את פתיחת הגבולות, עשויה מפת החשיבה לאפשר להתגבר על אותם חסמים .

 

ההנחה המקצועית העומדת בבסיס הפרוטוקול המוצע היא שלעיתים הגבולות לא נפתחים מפאת הנחות יסוד או פרדיגמות שמונעות מאתנו להצליח בפתיחתן.

 

תרגיל מחשבתי אודות תרחישי קיצון ואילוצים מאפשר לזהות הזדמנויות ולערער על הנחות היסוד, הפרדיגמות וההרגלים. באותה מידה, פתיחת גבולות בית הספר עשויה להיות תוצאה של רצון חיובי וחלומות גדולים.

 

המטרה של מפת החשיבה היא לסייע למנהל וצוותו לאתר התנסות ראשונית שמייצרת תהודה ועשויה להוביל תהליך מתקדם יותר לקראת הגשמת תהליך השינוי במלואו לאחר זמן. השימוש במפת החשיבה מיועד לצוות בית ספר שמעוניין לעסוק בסוגיית פתיחת גבולות בית הספר, כמו גם למפגשים של המפקחים ומנהליהם, או קהילת מנהלים. עבודה משותפת תזמן שיח רחב ותאפשר חשיבה לזהות את נקודת הערעור.

 

הכלי פותח ביחד עם מנהלי בתי ספר במסגרת השתלמות מקצועית שהתקיימה במכון בשנת תש"ף.

כלים להורדה לשימושכם

מקור

מכון אבני ראשה 2020

​​כל הזכויות שמורות למכון אבני ראשה.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

63
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

45

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

45

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

49

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

49
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

49
1