נושאים במאמר
רקע
- פרק קצר ואינטנסיבי של הכנה לכניסה לתפקיד, שיתקיים במהלך הקיץ
- פרק מתמשך של ליווי והכשרה לאורך השנה הראשונה בתפקיד.
התוכנית פורצת דרך ומביאה לידי ביטוי גישות מתקדמות ללמידת מבוגרים ולהכשרת מנהלי בתי ספר במערכות חינוך איכותיות בעולם.
ייחודיות ההכשרה תוך כדי תפקיד
- נטועה בהקשר, גמישה ורלוונטית
מחקרים רבים על אודות למידת מבוגרים מצביעים על כך שמבוגרים לומדים טוב יותר ומהר יותר כאשר הלמידה מיושמת מיידית בהקשר התפקידי שלהם. יתרונה הגדול של הכשרה תוך כדי תפקיד הוא באפשרות לקיים למידה דו־כיוונית. בכיוון האחד מתקיימת העברה מיידית של ידע, מיומנויות ותפיסות "מהכיתה" לשדה העבודה; מהכיוון השני, הנעשה בשדה משמש בסיס להמשגה תיאורטית, לדיוק התוכנית ולהגמשתה.
- הזדמנות ליצירת תנאים וסביבה מיטיבים (אקוסיסטם)
בשל האתגרים הרבים עימם מתמודדים המנהלים בכניסתם לתפקיד, רבים הם גם בעלי העניין שמבקשיםלסייע להם ולספק להם מסגרות תמיכה. מציאות זו יוצרת עומס רב על המנהלים והמנהלות, בלבול ולעיתים דרישות שונות או סותרות. המעבר להכשרה תוך כדי תפקיד והתפיסה המקצועית של מכון אבני ראשה, כמי שמופקד מטעם מדינת ישראל על ההכשרה המחייבת, מזמנים לראשונה אפשרות להסדיר יחד מערך תמיכה מאוזן ולייצר סביבה ותנאים מיטיבים עבור המנהלים והמנהלות.
מטרת המסמך
הקובץ להורדה
מקור
מכון אבני ראשה, 2023
עריכה לשונית
ליאת אושרי
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר