איך נתכונן באופן מיטבי לערבי החשיפה של בית הספר להורי התלמידים, ומה חשוב שנשים אליו לב מעבר להרצאה ולמצגת?
במהלך השנה מתקיימים בבתי הספר מספר ערבי חשיפה להורים: מפגש לבוגרי כיתות ו' לקראת תהליך ההרשמה לחטיבת הביניים, מפגש לבוגרי כיתות ט' לקראת הבחירה במגמות לימוד, מפגש להורי ילדי כיתות א' החדשים שיגיעו בשנה הבאה לבית הספר, ומפגשים נוספים.
מפגשי החשיפה נועדו כדי להכיר להורים את בית הספר החדש אליו יעברו ילדיהם, כדי לאפשר להם לקבל פרטים על כיתות ומסלולים ייחודיים או מגמות לימוד, וכדי לתת להם דגשים לקראת תהליך ההרשמה.
המשימה של הרצאה לקהל רב של הורים תוך יצירת אווירה מתאימה במהלך כל המפגש – זוהי משימה לא פשוטה כלל גם למנהלים ומרצים מנוסים, וכדאי לתכנן אותה ולהתכונן אליה היטב.
הנטייה הטבעית שלנו כמנהלים ומנהלות היא להתרכז בתוכן ההרצאה ובעיצוב המצגת המלווה, אך ישנם דברים רבים נוספים שכדאי לחשוב עליהם: מה יעבור "בין השורות"; איזו אווירה נרצה לייצר במהלך הערב; מהם הדברים הכי חשובים שאנחנו רוצים שההורים ייקחו מהערב, ועוד.
אם נשוב לתוכן הדברים, כדאי לשים לב למספר דגשים כמו איך להציג את הישגי בית הספר והייחודיות שבו בלי להישמע "שוויצרים" יותר מדי, או איך להשתמש במושגים שעבורינו הם ברורים ויום-יומיים אך ייתכן שקהל ההורים יבין מהם משהו אחר לגמרי.
מסמך טיפים והמלצות
הכנו עבורכם 10 טיפים שיעזרו לכם לארגן את הערב ואת הדברים שתאמרו בו. הם מבוססים על צפייה בערבי חשיפה בבתי ספר ועל ניסיון מצטבר בהכנת מנהלים ומנהלות להרצאות ונאומים.
חשוב שנזכור: מפגש עם הורים, חלקם מתרגשים או חוששים לקראת הגעת ילדם לשלב חדש בחייו, חשוב מכדי שנפספס אותו, שלא נדייק אותו עד הפרט הכי קטן. ממספר הכיסאות באולם, ועד המילים הראשונות שנאמר בפתח הדברים שלנו, מאורך הדברים שנישא ועד גודל הכתב במצגת, מהדרך שבה נתייחס לביקורת שתעלה ושאלות שיישאלו ועד הדרך שבה נתייחס למי ששפת אימו אינה עברית.
השקיעו בחשיבה ובתכנון של הערב כך שתוכלו גם להנות בו וגם להעביר את המסר שאתם רוצים.
בהצלחה!
מסמך טיפים להורדה
לשימושכם הקלטת המפגש המקוון: כיצד להיערך לימי חשיפה של ביה"ס לקראת השנה הבאה?
במסגרת המפגש המקוון שוחחנו על היערכות מיטבית לימי חשיפה בבית הספר.
מקור
מכון אבני ראשה, 2024
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר