הערות על הוראה ולמידה – למנהלים ששכחו

מאת יורם הרפז
זמן קריאה: 9 דקות

מה שמייחד מנהל בית ספר ממנהל של כל ארגון אחר הוא הדבר שאותו הוא מנהל – תהליכים של הוראה ולמידה. מנהל בית הספר מנהל הרבה דברים אחרים, אך המאמץ העיקרי שלו (יש לקוות) מרוכז בשיפור תהליכי ההוראה והלמידה בבית ספרו. המאמר שלהלן מציע מבוא תמציתי להוראה וללמידה.

מקור

מכון אבני ראשה 2011

מקורות

  • ברונר, ג'רום (2000), תרבות החינוך: מאמרים על חינוך בהקשר, תל אביב: ספרית פועלים.
  • הרפז יורם (2008), המודל השלישי: הוראה ולמידה בקהילת חשיבה, תל אביב: ספרית פועלים.
  • ––– (2008א), ""לבנות את החינוך מלמטה", הד החינוך, פ"ב, 4, פברואר, עמ' 69-64.
  • ––– (2008ב), "הוראה טובה: הגיונות ברוח לם", הד החינוך, פ"ב, 7, אוגוסט, עמ' 65-60.
  • ––– (2009), "היי, אנחנו בכלל לא בכיוון הנכון", הד החינוך, פ"ג, 4, פברואר, עמ' 87-82.
  • לם, צבי (1973), ההגיונות הסותרים בהוראה, ספרית פועלים, תל אביב.
  • ––– (2000), "מעמד הדעת בתפיסות הרדיקליות של החינוך" י' הרפז (עורך), צבי לם, לחץ והתנגדות בחינוך: מאמרים ושיחות, תל-אביב: ספרית פועלים, עמ' 87-69.
  • –––  (2000א), "הוראת ההוראה: עקרונות דידקטיים להכשרת מורים", י' הרפז (עורך), צבי לם, לחץ והתנגדות בחינוך: מאמרים ושיחות, תל-אביב: ספרית פועלים, עמ'
  • פרקינס, דיוויד (2004), "מהי הבנה?", בתוך מרתה סטון וויסקי (עורכת), הוראה לשם הבנה, ירושלים: מכון ברנקו וייס, עמ' 54-33.
  • רוג'רס, קארל (1973), חופש ללמוד, תל אביב: ספרית פועלים.
  • Dewey, John (1933/1998), How We Think, New York: Houghton Mifflin Company.
  • Fosnot, Catherine Twomey (1995), "Constructivism: A Psychological Theory of Learning" in Idem (Ed.), Constructivism: Theory, Perspectives, and Practice, New York: Teachers College Press.
  • Gardner, Howard (1991), The Unschooled Mind, New York: BasicBooks.
  • Karmon, A. (2007) “Institutional Organization of Knowledge: The missing link in Educational Discourse”, Teachers College Record, Vol. 109, pp. 603-634.
  • Lave, Jean & Wenger, Etienne (1995), Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, New York: Cambridge University Press.
  • Nicholls, John (1989), The Competitive Ethos and Democratic Education, Boston: Harvard University Press.
  • Postman, Neil & Charles Weigartner (1969), Teaching as Subversive Activity, New York: Delacorte Press.
  • Sarason, Seymour (1982), The Culture of School and the Problem of Change, Boston: Allyn and Bacon.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

55

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

51

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

51

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

45

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

47

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

45

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

339

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

321