הערות על הוראה ולמידה – למנהלים ששכחו

מאת יורם הרפז
זמן קריאה: 9 דקות

מה שמייחד מנהל בית ספר ממנהל של כל ארגון אחר הוא הדבר שאותו הוא מנהל – תהליכים של הוראה ולמידה. מנהל בית הספר מנהל הרבה דברים אחרים, אך המאמץ העיקרי שלו (יש לקוות) מרוכז בשיפור תהליכי ההוראה והלמידה בבית ספרו. המאמר שלהלן מציע מבוא תמציתי להוראה וללמידה.

מקור

מכון אבני ראשה 2011

מקורות

  • ברונר, ג'רום (2000), תרבות החינוך: מאמרים על חינוך בהקשר, תל אביב: ספרית פועלים.
  • הרפז יורם (2008), המודל השלישי: הוראה ולמידה בקהילת חשיבה, תל אביב: ספרית פועלים.
  • ––– (2008א), ""לבנות את החינוך מלמטה", הד החינוך, פ"ב, 4, פברואר, עמ' 69-64.
  • ––– (2008ב), "הוראה טובה: הגיונות ברוח לם", הד החינוך, פ"ב, 7, אוגוסט, עמ' 65-60.
  • ––– (2009), "היי, אנחנו בכלל לא בכיוון הנכון", הד החינוך, פ"ג, 4, פברואר, עמ' 87-82.
  • לם, צבי (1973), ההגיונות הסותרים בהוראה, ספרית פועלים, תל אביב.
  • ––– (2000), "מעמד הדעת בתפיסות הרדיקליות של החינוך" י' הרפז (עורך), צבי לם, לחץ והתנגדות בחינוך: מאמרים ושיחות, תל-אביב: ספרית פועלים, עמ' 87-69.
  • –––  (2000א), "הוראת ההוראה: עקרונות דידקטיים להכשרת מורים", י' הרפז (עורך), צבי לם, לחץ והתנגדות בחינוך: מאמרים ושיחות, תל-אביב: ספרית פועלים, עמ'
  • פרקינס, דיוויד (2004), "מהי הבנה?", בתוך מרתה סטון וויסקי (עורכת), הוראה לשם הבנה, ירושלים: מכון ברנקו וייס, עמ' 54-33.
  • רוג'רס, קארל (1973), חופש ללמוד, תל אביב: ספרית פועלים.
  • Dewey, John (1933/1998), How We Think, New York: Houghton Mifflin Company.
  • Fosnot, Catherine Twomey (1995), "Constructivism: A Psychological Theory of Learning" in Idem (Ed.), Constructivism: Theory, Perspectives, and Practice, New York: Teachers College Press.
  • Gardner, Howard (1991), The Unschooled Mind, New York: BasicBooks.
  • Karmon, A. (2007) “Institutional Organization of Knowledge: The missing link in Educational Discourse”, Teachers College Record, Vol. 109, pp. 603-634.
  • Lave, Jean & Wenger, Etienne (1995), Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, New York: Cambridge University Press.
  • Nicholls, John (1989), The Competitive Ethos and Democratic Education, Boston: Harvard University Press.
  • Postman, Neil & Charles Weigartner (1969), Teaching as Subversive Activity, New York: Delacorte Press.
  • Sarason, Seymour (1982), The Culture of School and the Problem of Change, Boston: Allyn and Bacon.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

266

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

260

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

254

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

250

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

246