מה אנחנו יודעים על מנהיגות בית ספרית

מאת המכון הלאומי למנהיגות בית ספרית, בריטניה
זמן קריאה: 16 דקות

המכון הארצי למנהיגות בית ספרית בבריטניה ייצר כמות נכבדה של עדויות על מנהיגות בית ספרית המתמקדת בשאלה כיצד יכולים המנהיגים להשפיע? בשנת 2006, לאחר חמש שנים של מחקר פעיל ויצירת ידע, התקבלה ההחלטה לארגן את הממצאים שנאספו, לסכם אותם ולהעבירם בצורה הפשוטה ביותר האפשרית.

מקור

National College for School Leadership (2007). What we know about school leadership. Nottingham, England: Author 2007

תרגום

דפנה צור

עריכה לשונית

גלית שמעא

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • Blase, J & Blase, J, 1998, Handbook of instructional leadership: Howreally good principals promote teaching and learning, Thousand Oaks, CA, Corwin Press
  • Cooper, C & Kelly, M, 1993, ‘Occupational stress in headteachers: A national UK study’, British Journal of Educational Psychology, 63: 130–43
  • Day, C, 2004, ‘The passion of successful leadership’, School Leadership & Management, 24[4]: 425–37
  • Day, C, Harris, A, Hadfield, M, Tolley, H & Beresford, J, 2000, Leading schools in times of change, Buckingham, Open University Press
  • Elmore, R, 2006, ‘Leadership as the practice of improvement’, Harvard University, paper prepared for the International Conference on Perspectives on Leadership for Systemic Improvement
  • Flintham, A J, 2003, Reservoirs of hope: Spiritual and moral leadership in headteachers, Nottingham, NCSL
  • Fullan, M, 2003, The moral imperative of school leadership, Thousand Oaks, CA, Corwin Press
  • Fullan, M, 2005, Leadership and sustainability: System thinkers in action, Thousand Oaks, CA, Corwin Press
  • Fullan, M, 2007, ‘Leading in a system of change’, Paper prepared for Conference on Systems Thinking and Sustainable School Development, Utrecht, February, OISE/University of Toronto
  • Gronn, P, 2003, The new work of educational leaders, London, Paul Chapman Publishing Hallinger, P & Heck, R, 1996, ‘Reassessing the principal’s role in school effectiveness: a review of empirical research 1980-1995’, Educational Administration Quarterly, 32[1]:5–44 Hargreaves, A & Fink, D, 2006, Sustainable leadership, San Francisco, CA,
  • Jossey-Bass Heifetz, R & Linsky, M, 2002, Leadership on the line: Staying alive through the dangers of leading, Boston, MA, Harvard Business School Press
  • Hill, R, 2006, Leadership that lasts: Sustainable school leadership in the 21st century, London, ASCL
  • Ingvarson, L, Anderson, M, & Gronn, P, 2006, Standards for school leadership: A critical review of the literature, Australian Institute for Teaching & School Leadership and Australian Council for Educational Research
  • Jansen, J D, 2006, ‘Leading against the grain: the politics of emotions of leading for social justice in South Africa’, Leadership and Policy in Schools, 5[1]: 37–51
  • Kotter, J & Cohen, D, 2002, The heart of change, Boston, MA, Harvard Business School Press
  • Leithwood, K, Jantzi, D & Steinbach, R, 1999, Changing leadership for changing times, Buckingham, Open University Press
  • Leithwood, K, Day, C, Sammons, P, Harris, A & Hopkins, D, 2006, Successful school leadership: What it is and how it influences pupil learning, NCSL/Dept for Education & Skills, University of Nottingham
  • Leithwood, K, Day, C, Sammons, P, Harris, A & Hopkins, D, 2006a, Seven strong claims about successful school leadership, Nottingham, NCSL & DfES
  • Leithwood, R & Reihl, C, 2003, What we know about successful school leadership, Philadelphia, PA, Laboratory for Student Success, Temple University; also published by NCSL
  • Mintzberg, H, 2004, Managers not MBAs, San Francisco, CA, Berrett-Koehler
  • NCSL (National College for School Leadership), 2001, Think tank report to governing council, A report by David Hopkins, Nottingham, NCSL
  • NCSL, 2004, Learning-centred leadership, Nottingham, NCSL, www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2004a, Distributed leadership, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2005, Annual review of research 2004–5, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2006, Narrowing the gap: Reducing within school variation in pupil outcomes, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2006a, Leadership succession: An overview – securing the next generation of school leaders, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2006b, Recruiting headteachers and senior leaders: Seven steps to success, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/recruitingleaders
  • NCSL, 2006c, New models of headship, Nottingham, NCSL – a set of booklets looking at a number of new forms of leadership www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2006d, Primary middle leaders: Effective practice in action, Nottingham, NCSL/DfES/Innovation Unit – a DVD of effective middle leaders at work, www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2007, A life in the day of a headteacher – A study of practice and well-being, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • PwC (PricewaterhouseCoopers), 2007, Independent study into school leadership: Main report, London, DfES
  • Schein, E, 1985, Organizational culture and leadership, San Francisco, CA, Jossey-Bass
  • Silins, H, Mulford, W, Zarins, S & Bishop, P, 2000, ‘Leadership for organisational learning in Australian secondary schools’, in K Leithwood, ed, Understanding schools as intelligent systems, Stamford, CT, JAI Press, pp. 267–91
  • Southworth, G, 1995, Talking heads: Voices of experience – An investigation into primary headship in the 1990s, Cambridge, University of Cambridge
  • Spillane, J, 2005, Distributed leadership, San Francisco, CA, Jossey-Bass
  • Sugue, C, ed, 2005, Passionate principalship: Learning from the life histories of school leaders, London, RoutledgeFalmer
  • West-Burnham, J, 2002, Leadership and spirituality, NCSL Leading Edge Seminar Thinkpiece www.ncsl.org.uk/leadingedge

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

243

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

231

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

230

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

207

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

211

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

209

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

478