האם "הכשרת מפקחים" היא אוקסימורון?

מאת ברוס קופר, לאנס פוסארלי, ברברה ג'קסון, ג'ין פוסטר
זמן קריאה: 10 דקות

תהליך הכשרת המפקחים הוא תהליך מורכב וגדוש בקשיים, אולם הכשרתו של מפקח בית ספר היא גורם מכריע בשיפור החינוך. המאמר מציג ניתוח הממוקד בחמש דילמות מרכזיות בתהליכי הכשרת מפקחים.

מקור

מקור Cooper, B. C., Fusarelli, L. D., Barbara L., Jackson, B. L., & Poster, J. (2002). Is "superintendent preparation'' an xymoron?: Analyzing changes in programs, certifcation, and control. Leadership and Policy in Schools, 1(3), 242-255 2002

כותר במקור

"Is “Superintendent Preparation” an Oxymoron?

מקורות

  • ​Andrews, R., & Grogan, M. (2002, February). De®ning preparation and professional development for the future. Paper commissioned for the First Meeting of the National Commission for the Advancement of Educational Leadership Preparation. Wingspread Conference Center.
  • Racine, WI. Barnett, B.G., & Muse, I.D. (1993). Cohort groups in educational administration: Promises and challenges. Journal of School Leadership, 3, 400±415. Bartell, C.A. (1994). Preparing future administrators: Stakeholders perceptions. (Eugene, OR: ERIC Document Reproduction Service No. ED 370 192).
  • Bratlein, M., & Walters, D. (1999). The superintendency: Preparing for multi-dimensional roles in complex and changing environments. In F. Kochan, B.L. Jackson, & D.Duke (Eds.), A thousand voices from the ®ring line (pp.87±102). Columbia, MO: University Council for Educational Administration.
  • Bridges, E.M., & Hallinger, P. (1995). Problem-based
  • learning in leadership development. (Eugene, OR: ERIC
  • Clearinghouse on Educational Management) Callahan,
  • R.E. (1962). Education and the cult of ef®ciency. Chicago:University of Chicago Press. Callahan, R.E. (1964). The superintendent of schools: A historical analysis. (Eugene, OR: ERIC Document Reproduction Service No. ED 0104 410)
  • Cooper, B.S., & Boyd, W.L. (1987). The evolution of training for school administrators. In J. Murphy & P. Hallinger (Eds.), Approaches to administrative training (pp. 111±131). Albany:State University of New York Press.
  • Cooper, B.S., Fusarelli, L.D., & Carella, V. (2000). Careercrisis in the school superintendency? Results of a national survey. Arlington, VA: American Association of School Administrators.
  • Cooper, B.S., & Muth, R. (1994). Internal and external barriers to change in departments of educational administration. In T.A. Mulkeen, N.H. Cambron-McCabe, & B.J. Anderson (Eds.), Democratic leadership: The changing context of administrative preparation (pp. 61±81). Norwood, NJ: Ablex.
  • Glass, T.E. (1991). The slighting of administration preparation. The School Administrator, 48, 29±30. Glass, T.E., Bjork, L., & Brunner, C.C. (2000). The study of the American school superintendency 2000. Arlington, VA: American Association of School Administrators. 254 BRUCE S. COOPER ET AL. Downloaded by [Centre for Educational Technology], [Rakefet Amir] at 03:39 22 January 2014.
  • Hoyle, J.R. (1989). Professional standards for the superintendency. Arlington, VA: American Association of School Administrators. Jackson, B.L. (2002, February). Exceptional and innovative programs in educational leadership. Paper commissioned for the First Meeting of the National Commission for the Advancement of Educational Leadership Preparation. Wingspread Conference Center.
  • Racine, WI. Kochan, F., Jackson, B.L., & Duke, D. (Eds.). (1999). A thousand voices from the ®ring line. Columbia, MO: University Council for Educational Administration.
  • Kowalski, T.J., & Glass, T. E. (2002). Preparing superintendents for the 21st century. In B.S. Cooper & L.D. Fusarelli (Eds.), The promises and perils facing today's school superintendents (pp. 41±60). Lanham, MD: Scarecrow Press.
  • McCarthy, M. (1999). The evolution of educational leadership preparation programs. In J. Murphy & K. Seashore Louis (Eds.), Handbook of research on educational administration (2nd ed., pp. 211±234). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Mulkeen, T.A., & Cooper, B.S. (1993). Implications of preparing school administrators for knowledge-work organizations. Journal of Educational Administration, 14, 56±69.
  • National Policy Board for Educational Administration. (2002). Instructions to implement standards for advanced programs in educational leadership. Arlington, VA: NPBEA.
  • Young, M. (2002). Troubling policy discourse: Gender, constructions, and the leadership crisis. Unpublished paper. Columbia, MO: University of Missouri.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

61
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

43

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

43

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

45
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

47
1