האם "הכשרת מפקחים" היא אוקסימורון?

מאת ברוס קופר, לאנס פוסארלי, ברברה ג'קסון, ג'ין פוסטר
זמן קריאה: 10 דקות

תהליך הכשרת המפקחים הוא תהליך מורכב וגדוש בקשיים, אולם הכשרתו של מפקח בית ספר היא גורם מכריע בשיפור החינוך. המאמר מציג ניתוח הממוקד בחמש דילמות מרכזיות בתהליכי הכשרת מפקחים.

מקור

מקור Cooper, B. C., Fusarelli, L. D., Barbara L., Jackson, B. L., & Poster, J. (2002). Is "superintendent preparation'' an xymoron?: Analyzing changes in programs, certifcation, and control. Leadership and Policy in Schools, 1(3), 242-255 2002

כותר במקור

"Is “Superintendent Preparation” an Oxymoron?

מקורות

  • ​Andrews, R., & Grogan, M. (2002, February). De®ning preparation and professional development for the future. Paper commissioned for the First Meeting of the National Commission for the Advancement of Educational Leadership Preparation. Wingspread Conference Center.
  • Racine, WI. Barnett, B.G., & Muse, I.D. (1993). Cohort groups in educational administration: Promises and challenges. Journal of School Leadership, 3, 400±415. Bartell, C.A. (1994). Preparing future administrators: Stakeholders perceptions. (Eugene, OR: ERIC Document Reproduction Service No. ED 370 192).
  • Bratlein, M., & Walters, D. (1999). The superintendency: Preparing for multi-dimensional roles in complex and changing environments. In F. Kochan, B.L. Jackson, & D.Duke (Eds.), A thousand voices from the ®ring line (pp.87±102). Columbia, MO: University Council for Educational Administration.
  • Bridges, E.M., & Hallinger, P. (1995). Problem-based
  • learning in leadership development. (Eugene, OR: ERIC
  • Clearinghouse on Educational Management) Callahan,
  • R.E. (1962). Education and the cult of ef®ciency. Chicago:University of Chicago Press. Callahan, R.E. (1964). The superintendent of schools: A historical analysis. (Eugene, OR: ERIC Document Reproduction Service No. ED 0104 410)
  • Cooper, B.S., & Boyd, W.L. (1987). The evolution of training for school administrators. In J. Murphy & P. Hallinger (Eds.), Approaches to administrative training (pp. 111±131). Albany:State University of New York Press.
  • Cooper, B.S., Fusarelli, L.D., & Carella, V. (2000). Careercrisis in the school superintendency? Results of a national survey. Arlington, VA: American Association of School Administrators.
  • Cooper, B.S., & Muth, R. (1994). Internal and external barriers to change in departments of educational administration. In T.A. Mulkeen, N.H. Cambron-McCabe, & B.J. Anderson (Eds.), Democratic leadership: The changing context of administrative preparation (pp. 61±81). Norwood, NJ: Ablex.
  • Glass, T.E. (1991). The slighting of administration preparation. The School Administrator, 48, 29±30. Glass, T.E., Bjork, L., & Brunner, C.C. (2000). The study of the American school superintendency 2000. Arlington, VA: American Association of School Administrators. 254 BRUCE S. COOPER ET AL. Downloaded by [Centre for Educational Technology], [Rakefet Amir] at 03:39 22 January 2014.
  • Hoyle, J.R. (1989). Professional standards for the superintendency. Arlington, VA: American Association of School Administrators. Jackson, B.L. (2002, February). Exceptional and innovative programs in educational leadership. Paper commissioned for the First Meeting of the National Commission for the Advancement of Educational Leadership Preparation. Wingspread Conference Center.
  • Racine, WI. Kochan, F., Jackson, B.L., & Duke, D. (Eds.). (1999). A thousand voices from the ®ring line. Columbia, MO: University Council for Educational Administration.
  • Kowalski, T.J., & Glass, T. E. (2002). Preparing superintendents for the 21st century. In B.S. Cooper & L.D. Fusarelli (Eds.), The promises and perils facing today's school superintendents (pp. 41±60). Lanham, MD: Scarecrow Press.
  • McCarthy, M. (1999). The evolution of educational leadership preparation programs. In J. Murphy & K. Seashore Louis (Eds.), Handbook of research on educational administration (2nd ed., pp. 211±234). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Mulkeen, T.A., & Cooper, B.S. (1993). Implications of preparing school administrators for knowledge-work organizations. Journal of Educational Administration, 14, 56±69.
  • National Policy Board for Educational Administration. (2002). Instructions to implement standards for advanced programs in educational leadership. Arlington, VA: NPBEA.
  • Young, M. (2002). Troubling policy discourse: Gender, constructions, and the leadership crisis. Unpublished paper. Columbia, MO: University of Missouri.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

423

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

409

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

410

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

386

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

389

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

388

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

657