כיצד משפיעים מנהלים ומנהלות על התלמידים ועל בתי הספר?

מאת Jason A. Grissom, Anna J. Egalite, & Constance A. Lindsay
עורכים אחראיים אריאב יוסט
זמן קריאה: 5 שניות

דוח של קרן וואלאס משנת 2021 מתקף את ההשפעה העצומה של מנהלות ומנהלים על התלמידים ובתי הספר, ומזהה שורה של התנהגויות ופרקטיקות המאפיינות מנהלות ומנהלים אפקטיביים.

בשנת 2021 פרסמה קרן וואלאס דוח רחב היקף, ובו סינתזה של המחקר משני העשורים האחרונים בארה"ב אודות מנהיגות בית ספרית אפקטיבית והשפעותיה על בית הספר.

הדוח מחזק את מסקנותיה של סקירה מחקרית רבת השפעה אודות מנהיגות בית ספרית שפירסמה קרן וואלאס בשנת 2004 (ליית'ווד ועמיתים), אשר נודעה בין היתר בציטוט המפורסם: "מכל הגורמים הבית ספריים התורמים ללמידת התלמידים, המנהל הוא הגורם השני בחשיבותו אחרי המורה בכיתה".

הדוח מתקף ומכמת את ההשפעה האדירה של מנהלי בתי ספר אפקטיביים על הישגי בתי הספר ותוצאות נוספות. הוא מוליך אל המסקנה שקשה להעלות על הדעת השקעה בחינוך בגילאי גן-י"ב שהיא משתלמת יותר מטיוב איכותם של מנהלי בתי הספר.

מעבר לכך, הדוח מרכז מתוך המחקר את ההתנהגויות והפרקטיקות המרכזיות המאפיינות מנהלים אפקטיביים בקידום ההוראה והלמידה בבית הספר. בכך, יש בדוח זה לסייע למנהלי בתי הספר לדייק את העשייה הניהולית ולכוון אותה לתחומים ולזירות שבהם על פי המחקר חשוב ופורה להתמקד.

בין התכנים המרכזיים שבחרנו לתרגם ולעבד מתוך הדוח:

(לחיצה על הכותרת תוביל לחלק הרלבנטי בדוח)

לעיון בדוח המלא לחצו על הקובץ להורדה

מקור

Grissom, J. A. Egalite, A. J. & Lindsay, C. A. (2021). How principals affect students and schools: A systematic synthesis of two decades of research. New York: The Wallace Foundation. 2021

עריכה לשונית

ורדה בן יוסף

עריכה מדעית

יונתן שיף

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

73

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

79

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

78

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

76

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

72