דוח של קרן וואלאס משנת 2021 מתקף את ההשפעה העצומה של מנהלות ומנהלים על התלמידים ובתי הספר, ומזהה שורה של התנהגויות ופרקטיקות המאפיינות מנהלות ומנהלים אפקטיביים.
בשנת 2021 פרסמה קרן וואלאס דוח רחב היקף, ובו סינתזה של המחקר משני העשורים האחרונים בארה"ב אודות מנהיגות בית ספרית אפקטיבית והשפעותיה על בית הספר.
הדוח מחזק את מסקנותיה של סקירה מחקרית רבת השפעה אודות מנהיגות בית ספרית שפירסמה קרן וואלאס בשנת 2004 (ליית'ווד ועמיתים), אשר נודעה בין היתר בציטוט המפורסם: "מכל הגורמים הבית ספריים התורמים ללמידת התלמידים, המנהל הוא הגורם השני בחשיבותו אחרי המורה בכיתה".
הדוח מתקף ומכמת את ההשפעה האדירה של מנהלי בתי ספר אפקטיביים על הישגי בתי הספר ותוצאות נוספות. הוא מוליך אל המסקנה שקשה להעלות על הדעת השקעה בחינוך בגילאי גן-י"ב שהיא משתלמת יותר מטיוב איכותם של מנהלי בתי הספר.
מעבר לכך, הדוח מרכז מתוך המחקר את ההתנהגויות והפרקטיקות המרכזיות המאפיינות מנהלים אפקטיביים בקידום ההוראה והלמידה בבית הספר. בכך, יש בדוח זה לסייע למנהלי בתי הספר לדייק את העשייה הניהולית ולכוון אותה לתחומים ולזירות שבהם על פי המחקר חשוב ופורה להתמקד.
בין התכנים המרכזיים שבחרנו לתרגם ולעבד מתוך הדוח:
(לחיצה על הכותרת תוביל לחלק הרלבנטי בדוח)
- מה מידת ההשפעה של המנהלות והמנהלים?
הדוח מתקף ומכמת את השפעתם העצומה של מנהלים אפקטיביים על הישגי התלמידים ועל עוד תחומים משמעותיים הנוגעים לתלמידים ולמורים בבית הספר.
- מהם הכישורים ותחומי המומחיות הנדרשים למנהלים כדי להשפיע על הלמידה באופן אפקטיבי?
כישורים אלו מחולקים לשלוש קטגוריות: הוראה, אנשים וניהול ארגוני.
- מהן ההתנהגויות והפרקטיקות המאפיינות מנהלים אפקטיביים?
ההתנהגויות משויכות לארבע קטגוריות: אינטראקציות ממוקדות הוראה עם מורים, יצירת אקלים בית ספרי מיטיב, קידום שותפות מורים וקהילות למידה מקצועיות וניהול אסטרטגי של כוח אדם ומשאבים אחרים.
- אילו התנהגויות ניהוליות מקדמות הוגנות בחינוך?
חלק זה רלוונטי במיוחד למנהלי בתי ספר שתלמידיהם חיים בעוני ובהדרה.
לעיון בדוח המלא לחצו על הקובץ להורדה
מקור
Grissom, J. A. Egalite, A. J. & Lindsay, C. A. (2021). How principals affect students and schools: A systematic synthesis of two decades of research. New York: The Wallace Foundation. 2021
עריכה לשונית
ורדה בן יוסף
עריכה מדעית
יונתן שיף
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר