"שברו את הכלים" – מנהלת בעימות

מאת טובה מיטלמן-בונה
זמן קריאה: 5 דקות

מנהלת בית ספר מתמודדת עם מורה החשה שהיא מאשימה אותה בשקר, לאחר פגישה משותפת עם הורים שביקשו לדון בבעיות החברתיות של בנם. המורה המאוימת מגייסת את חדר המורים לעזרתה, פונה ליו"ר ועד ההורים ולהסתדרות המורים ואף לעיתונות ולמפקחת בית הספר. המנהלת מוצאת את עצמה מתמודדת לבדה עם קונפליקט קשה ועם משבר מנהיגות.

מקור

עיבוד ל: מיטלמן-בונה, ט' (2007). "שברו את הכלים" – מנהלת בעימות. בתוך: חקרי מקרה למנהלים: מנהלים לומדים מסיפורי מנהלים (עמ' 157-160). תל-אביב: מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית 2007

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

44

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

41

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

41

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

38