עידן ההעצמה האישית: לתת את הכח בידי האנשים- ד"ר רועי צזנה, חוקר ביחידה לחיזוי טכנולוגי וחברתי באוניברסיטת תל אביב

זמן קריאה: 21 שניות

המחשב שהיה חלק מתעשיית המידע - עובר לתעשיית הידע. בקצב שמכפיל את עצמו באופן קבוע, מחשבים מחליפים בני אדם בעבודות שונות. אנחנו - אתם - צריכים לתת לאנשים את הכישורים והיכולת להתמודד עם זה. מנגד, ישנן טכנולוגיות אשר נותנות את הכח בידי האנשים. כיום יש לנו אמצעי ייצור בידי האינדיבידואל, כמו הדפסה תלת ממדית. המומחים שבהם נעזרנו בעבר לתחומים שונים- ייצור, הנדסה ואפילו רפואה, מוחלפים בקצב הולך וגובר על ידי מחשבים והתוצאה היא שכל אחד יכול לעסוק כיום בתחום שבעבר נחשב לדורש מומחיות. זו האחריות שלכם, כאנשי חינוך, להכווין את בני הנוער, הממציאים העתידיים, כך שיתקדמו בכיוונים הנכונים. הרצאה מתוך סדרת הכנסים 'מנהיגות. מה השאלה?!'.

מקור

צזנה, ר' (ינואר 2014). "עידן ההעצמה האישית: לתת את הכח בידי האנשים" (סרטון וידאו). ירושלים: מכון אבני ראשה

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

266

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

260

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

254

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

250

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

246