מודלים חדשים של ניהול: מגוון סוגים של ניהול משותף: חקירה ראשונית

מאת רון גלטר, ז'נט א' הרווי
זמן קריאה: 10 דקות

מחקר זה בוחן את הידע הקיים אודות המושג של ניהול משותף: מנהלי על, איגודי בתי ספר, דו-ניהול (co headship)וניהול זוגי (dual headship) .כמו כן נבחן שיתוף הפעולה במנהיגות, רכיב שיש לו מקום בכל המודלים של ניהול משותף.

מקור

Glatter, R., & Janet, H. A. (2006). New models of headship: Varieties of shared headship: a preliminary exploration. Nottingham, England: National College for School Leadership 2006

תרגום

נדב סגל

עריכה לשונית

רעיה כהן

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • Arnold, R., 2006. Schools in Collaboration: Federation, Collegiates and Partnerships,
  • EMIE report 86, Slough, National Foundation for Educational Research
  • Audit Commission, 2005. Governing Partnerships: Bridging the Accountability Gap, London: The Stationery Office.
  • Barnes, I., 2005. Primary Executive Headship: A Study of Six Headteachers Who Have Responsibility for More than One School, Nottingham: NCSL.
  • DfES, 2005. An Introduction to School Federations, London: DfES.
  • Hartle, F. & Thomas, K., 2003. Growing Tomorrow’s School Leaders: The Challenge, Nottingham: NCSL.
  • Hill, A., 2005. “Ofsted Puts Faith in ‘Super Heads’ ”, The Observer, 17 July.
  • House of Commons Education and Skills Committee, 2003. Secondary Education: Diversity of Provision, fourth report of session 2002–03, HC 94, London: The Stationery Office.
  • Lindsay, G., Arweck, E., Chapman, C., Goodall, J., Mujis, D. & Harris, A., 2005. Evaluation of the Federations Programme, 1st and 2nd interim reports (April and June 2005), Coventry: CEDAR, University of Warwick.
  • Munby, S., 2005. Leadership in Complex Schools: Advice to the Secretary of State, Nottingham: NCSL.
  • NAO, 2006. Improving Poorly Performing Schools in England, London: The Stationery Office.
  • NCSL Research Group, 2005. Executive Headship: A Study of Heads who are Leading Two or More Secondary or Special schools, Nottingham: NCSL.
  • Revell, P., 2004. “Shared Principals”, The Guardian, 3 February.
  • School Teachers’ Review Body, 2005. Fifteenth Report 2005, Cm 6623, London: The Stationery Office.
  • Shaw, M., 2006. “New Signs of Crisis in Leadership Recruitment“, The Times Educational Supplement, 13 January.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

241

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

229

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

228

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

205

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

209

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

207

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

476