מנהיגות בית-ספרית אפקטיבית: סקירה תמציתית של ספרות נבחרת על אודות מנהיגות בית-ספרית אפקטיבית

מאת פיטר לואיס, רוג'ר מרפי
זמן קריאה: 33 דקות

מאמר זה מסכם את הידע הקיים בנוגע למנהיגות בית-ספרית אפקטיבית. המאמר בוחן פרקטיקות מרכזיות הקשורות במנהיגות זו (כגון התווית כיוון ופיתוח הצוות) וקושר אותן לסוגיות מורכבות יותר של מנהיגות מבוזרת, מנהיגות ממוקדת למידה ומנהיגות קשובה.

מקור

Lewis, P., & Murphy, R. (2008). Effective school leadership: A brief review summarising selected literature on the evidence for effective school leadership. Nottingham, England: National College for School Leadership 2008

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

לירון אבידר

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • Abra, J., Hunter, M., Smith, R. & Kempster, S., eds. (2003), What Leaders Read: Key texts from the business world. Nottingham: NCSL.
  • Atkinson, M., Lamont, E., Murfield, J. & Wilkin, A. (2007), Six Key Messages about ECM. Nottingham: NFER for NCSL, draft.
  • Barber, M. & Mourshed, M. (2007), How the World’s Best Performing School Systems Come Out on Top. London: McKinsey & Company for OECD.
  • Black, P. & Wiliam, D. (1998), Inside the Black Box: Raising standards through classroom assessment. London: School of Education, King’s College.
  • Chapman, C., Aiscow, M., Bragg, J., Gunter, H., Mongon, D., Muijs, D. & West, M. (undated), New Models of School Leadership: Emerging patterns of practice. Nottingham: University of Manchester for NCSL.
  • Coleman, A. (2008), Trust in Collaborative Working: The importance of trust for leaders of school-based partnerships. Nottingham: NCSL, draft.
  • Connor, C. (2007), Leading Assessment for Learning, In Learning-centred Leadership II. Nottingham: NCSL.
  • Crainer, S. & Dearlove, D. (2008), The Future of Leadership. Nottingham: NCSL.
  • Davies, B. (2006), Leading the Strategically Focused School. London: Paul Chapman Publishing.
  • Davies, B., ed. (2007), Developing Sustainable Leadership. London: Paul Chapman Publishing.
  • DCSF (Department for Children, Schools and Families) (2007), The Children’s Plan: Building brighter futures. (www.dfes.gov.uk/publications/childrensplan/downloads/The_Childrens_Plan.pdf, accessed 11 April 2008)
  • Deal, T. & Kennedy, A. (1992), Corporate Cultures: The rites and rituals of corporate life. London: Penguin.
  • Durham University (2008), Bridge Model Evaluation. Nottingham: CEM Team Durham for NCSL, draft.
  • Fullan, M. (2005), Leadership and Sustainability: System thinkers in action. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Fullan, M. (2006), Turnaround Leadership. San Francisco: CA, Wiley.
  • Glatter, R. (2008), Of Leadership, Management and Wisdom. Nottingham: NCSL.
  • Goss, S. (2005), National Evaluation of Local Strategic Partnerships. London: Office of the Deputy Prime Minister.
  • Hallinger, P. & Heck, R. (1996a), The principal’s role in school effectiveness: an assessment of methodological progress: 1980–1995, In K Leithwood & P Hallinger (eds.), International Handbook of Educational Leadership and Administration. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Hallinger, P. & Heck, R. (1996b), Reassessing the principal’s role in school effectiveness: a review of empirical literature 1980–1995, In Educational Administration Quarterly, 32(1).
  • Hallinger, P. & Heck, R. (1998), Exploring the principal’s contribution to school effectiveness: 1980–1995, In School Effectiveness and School Improvement (9).
  • Hargreaves, A. & Fink, D. (2006), Sustainable Leadership. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Harrison, R. (2007), System Leadership – Policy presentation to DCSF. Nottingham: NCSL.
  • Hartle, F. & Thomas, K. (2003), Growing Tomorrow’s School Leaders: The challenge. Nottingham: Hay Group for NCSL.
  • Hartle, F., Stein, J., Hobby, R. & O’Sullivan, M. (2007), Retaining School Leaders: A guide to keeping talented leaders engaged. Nottingham: Hay Group for NCSL.
  • Higgins, S., Wiggins, A. & Searle, J. (2008), A Review of the Literature on the Impact of Change Leadership and Management in Schools. Durham: Durham University, CEM for NCSL.
  • Hill, R. (2007), Achieving More Together: Adding value through partnership. Leicester: ASCL.
  • Hopkins, D. (2004), Press for action, In Personalised Learning: A special Ldr supplement. Nottingham: NCSL.
  • James, M. (2004), Assessment for Learning: What is it and what does research say about it? Nottingham: NCSL.
  • Kendall, S., Lamont, E., Wilkin, A. & Kinder, K. (2007), Every Child Matters: How school leaders in extended schools respond to local needs. Slough: NFER for NCSL.
  • Kirwan, T., MacBeath, J., Wilson, D., Adams, H., Higgs, R., Clayton, P., Frost, R., Crossman, J., Graham-Matheson, L. & Bowker, A. (2008), ECM Premium Project: School Leadership, Every Child Matters and School Standards. Nottingham: QiSS and University of Cambridge, draft.
  • Leithwood, K. & Jantzi, D. (2005), A Review of Transformational School Literature Research 1996–2005. Montreal: AERA.
  • Leithwood, K. & Jantzi, D. (2006), Linking leadership to student learning: the contribution of leader efficacy, In Educational Administration Quarterly.
  • Leithwood, K. & Riehl, C. (2005), What we know about successful school leadership, In W. Firestone & C. Riehl (eds.), A New Agenda: Directions for research on educational leadership. New York: Teachers College Press.
  • Leithwood, K., Bauer, S. & Riedlinger, B. (2007), Developing and sustaining school leaders: lessons from research, In B. Davies (ed.), Developing Sustainable Leadership. London: Paul Chapman Publishing.
  • Leithwood, K., Seashore Louis, K., Anderson, S. & Wahlstrom, K. (2004), How Leadership Influences Student Learning: A review for the Learning for Leadership Project. New York: The Wallace Foundation.
  • Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. & Hopkins, D. (2006a), Successful School Leadership: What it is and how it influences pupil learning. London: DfES.
  • Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. & Hopkins, D. (2006b), Seven Strong Claims About Successful School Leadership. Nottingham: NCSL.
  • Lewis, P. & Murphy, R. (2005), Developing even more effective leaders in schools, In J. Stevens, J. Brown, S. Knibbs & J. Smith, Follow-up Research into the State of School Leadership in England. London: DfES.
  • Lewis, P. & Murphy, R. (2008), New directions in school leadership, In School Leadership and Management, 28(2), 127–46.
  • McKinsey & Company (2007), Six Themes for Innovation and Improvement. Nottingham: presentation to NCSL.
  • Matthews, P. (no date), Attributes of the First National Leaders of Education in England: What do they bring to the role? Nottingham: NCSL.
  • NCSL (National College for School Leadership) (2005), Learning-centred Leadership: Resource materials I. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2006), Greenhouse Schools: Lessons from schools that grow their own leaders. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2007a), Leading Personalised Learning. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2007b), Advice to the Secretary of State on Primary School Leadership. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2007c), What We Know About School Leadership. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2007d), More Effective Links Between Schools, the NHS and Other Children’s Services, Policy Paper for DCSF. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2007e), Leading Sustainable Schools: What research tells us. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2007f), Summary of Key Content for NPQH4b Design Team. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2008), What We Are Learning About Leadership of Every Child Matters. Nottingham: NFER for NCSL.
  • OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) (2007), Improving School Leadership: Comparative report, Final report. Dublin: OECD.
  • Paton, R. & Vangen, S. (2004), Understanding and Developing Leadership in Multi-agency Children and Family Teams. London: The Open University for DfES.
  • PwC (PricewaterhouseCoopers) (2007), Independent Study of School Leadership. London: DfES.
  • Reynolds, D. (2007), What leaders need to know about teacher effectiveness, In Perspectives on Learning: Teaching texts, Part 4 of Learning-centred Leadership II. Nottingham: NCSL.
  • Schein, E. (1985), Organisational Culture and Leadership. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Senge, P. (1990), The Fifth Discipline: The art and practice of learning organizations. London: Random House.
  • Southworth, G. (2004), Primary School Leadership in Context: Leading small, medium and large sized schools. London: RoutledgeFalmer.
  • Southworth, G., Leadership succession, In B. Davies (ed.), Developing Sustainable Leadership. London: Paul Chapman Publishing.
  • Southworth, G. (undated), Learning-centred Leadership: The only way forward. Nottingham: NCSL.
  • SSAT (Schools and Academies Trust) (2007), Raising Standards: Making sense of the sustainable schools agenda. London: SSAT.
  • Stevens, J., Brown, J., Knibbs, S. & Smith, J. (2005), Follow-up Research into the State of School Leadership in England. London: DfES.
  • TeacherNet (2008), Sustainable Schools (www.teachernet.gov.uk/sustainableschools, accessed 10 April 2008).
  • University of Warwick (2007), NCSL and TDA Joint Integrated Re-modelling and Leadership Project: Core brief report and summary of research, Slide presentation. Nottingham: TDA, NCSL & University of Warwick.
  • West-Burnham, J. (2007), Leadership for Personalising Learning. Nottingham: NCSL.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

243

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

231

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

230

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

207

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

211

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

209

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

478