נמרוד אלוני מתמודד עם השאלה החינוכית הבסיסית מהי מטרת החינוך, ובהתאם – מהו ייעודו של בית הספר. לשיטתו, תפקיד בית הספר לחנך למצוינות אנושית. ה"טוב" לפי אלוני כולל שלושה רבדים: (א). טוב במישור הסובייקטיבי-חווייתי; (ב). טוב במישור האובייקטיבי – איכות גבוהה מבחינה תפקודית הכוללת שפה איכותית, עמידה בזמנים וקפדנות; (ג). טוב מוסרי אשר המכנה המשותף האוניברסלי שלו הוא הומניזם: כבוד האדם, שוויון ערך האדם ופיתוח רוח האדם. כאשר אנו שואלים מה פירושו של דבר לקדם את הילד מבחינת מצוינות אנושית בבית הספר, התשובה היא שהטוב החינוכי נפרט לשלושה יעדים: (1). הוצאת הפוטנציאל האישי של התלמיד מהכוח אל הפועל; (2). קיום זיקה למעולה שבתרבות, קרי חשיפה ליצירות מופת ולמורשת תרבותית; (3). חינוך לדמוקרטיה ולכבוד האדם
מקור
אלוני, נ' (מרץ, 2010). מטרת החינוך וייעוד בית הספר [סרטון וידאו]. ירושלים: מכון אבני ראשה
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר