הערכת שיתוף הפעולה בין מורים ושיפור איכותו: מודל שטח למנהיגים חינוכיים בבתי ספר תיכון

מאת רבקה גג'דה, כריסטופר ג' קוליבה
זמן קריאה: 17 דקות

שיתוף פעולה בין מורים הוא רכיב חיוני בתהליך של שינוי מהותי בבית הספר; המנהלים אחראים לטפחו. לפיכך, גוברת החשיבות שביישום מודלים לפיקוח מצד מנהיגי בתי ספר המתמקדים בהופעת התנהגות קולקטיבית של מורים ובשיפורה. במאמר זה, מציגים המחברים מודל למנהיגות שטח, המתבסס על מעין "מחקר פעולה" להערכת איכות שיתוף הפעולה בין המורים בבתי ספר תיכון ולשיפורו.

מקור

Gajda, R., & Koliba, C. J. (2008), Evaluating and improving the quality of teacher collaboration. A field-tested framework for secondary school leaders. NASSP Bulletin, Vol. 92(2), 133–153 2008

תרגום

מיכל שוסטר

עריכה לשונית

גלית שמאע

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • American Federation of Teachers (AFT), 2004. “Professional Development for Teachers”, Retrieved November 15, 2004, from   http://www.aft.org/topics/teacher-quality/prodev.htm
  • Argyris, C., and D. Schon, 1978. Organizational Learning: A Theory of Action Perspective, Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Bacharach, S., 1981. Organizational Behavior in Schools and School Districts, New York: Praeger.
  • Barnard, C. I., 1950. The Functions of the Executive, Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Barott, J. E., and R. Raybould, 1998. “Changing Schools into Collaborative Organizations”, in D. G. Pounder (ed.), Restructuring Schools for ollaboration: Promises and Pitfalls, Albany: State University of New York (SUNY) Press, pp. 27–42.
  • Barth, R. S., 1990. Improving Schools from Within: Teachers, Parents and Principals Can Make a Difference, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Buysse, V., K. L., Sparkman, and P. W. Wesley, 2003. “Communities of Practice: Connecting What We Know with What We Do”, Exceptional Children 69(3): 263–277.
  • Darling-Hammond, L., 1996. “What Matters Most: A Competent Teacher for Every Child”, Phi Delta Kappan 78(3): 193–200.
  • Dilworth, R., 1995. “The DNA of the Learning Organization”, in S. Chawla and J. Renesch (eds.), Learning Organizations: Developing Cultures for Tomorrow’s Workplace, Portland, OR: Productivity Press, pp. 249–255.
  • DuFour, R., 2005. “What is a Professional Learning Community?”, in R. DuFour, R. Eaker and R. DuFour (eds.), On Common Ground: The Power of Professional Learning Communities, Bloomington, IN: National Education Service, pp. 31–43.
  • DuFour, R., and R. Eaker, 1998. Professional Learning Communities that Work: Best Practices for Enhancing Student Achievement, Alexandria, VA: Solution Tree.
  • DuFour, R., R., Eaker, and R. DuFour, 2005. On Common Ground: The Power of Professional Learning Communities, Bloomington, IN: National Education Service.
  • Dukewits, P., and L. Gowin, 1996. “Creating Successful Collaborative Teams”, Journal of Staff Development 17(4): 12–15.
  • Eason-Watkins, B., 2005. “Implementing PLCs in the Chicago Public Schools”, in R. DuFour, R. Eaker and R. DuFour (eds.), On Common Ground: The Power of Professional Learning Communities, Bloomington, IN: National Education Service, pp. 193–207.
  • Elmore, R. F., 2005. “What (So-Called) Low-Performing Schools Can Teach (So-Called) High-Performing Schools”, Harvard Education Letter 21(5): 8.
  • –––, 2007. “Teaching in Educational Administration”, American Educational Research Association Newsletter 15(1): 3.
  • Fauske, J. R., and R. Raybould, 2005. “Organizational Learning Theory in Schools”, Journal of Educational Administration 43(1): 40.
  • Gajda, R., 2006. “Action Research”, in F. English (ed.), Encyclopedia of Education Leadership and Administration, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Gajda, R., and C. Koliba, 2007. “Evaluating the Imperative of Inter-Personal Collaboration: A School Improvement Perspective”, American Journal of Evaluation 28(1): 26–44.
  • Gajda, R., S. Marineau, and K. Patrizio, 2005. Teaching All Secondary Students: Year One Evaluation Report, Burlington: University of Vermont, College of Education and Social Services.
  • Gajda, R., and D. Sprague, 2006. Evaluating the Effects of TASS on Science Teacher Assessment Practices, paper presented at the American Evaluation Association annual conference, Portland, OR (November).
  • Gay, L. R., G. Mills, and P. Airasian, 2005. Educational Research: Competencies for Analysis and Applications (8th ed.), Pearson-Prentice Call.
  • Goodlad, J., C. Mantle-Bromley, and S. J. Goodlad, 2004. Education For Everyone: Agenda for Education in a Democracy, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Hord, S., 2004. Learning Together, Leading Together: Changing Schools Through Professional Learning Communities, New York: Teachers College Press.
  • Kim, D. H., 1993. “The Link Between Individual and Organizational Learning”, MIT Sloan Management Review 35(1): 37–50.
  • Kruse, S., K. Seashore-Lewis, and A. Bryk, 1999. “An Emerging Framework for Analyzing School-Based Professional Community”, in S. Kruse and K. Seashore-Lewis (eds.), Professionalism and Perspectives on Reforming Urban Schools, Thousand Oaks, CA: Corwin, pp. 23–44.
  • Lave, J., and E. Wenger, 1991. Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, New York: Cambridge University Press.
  • Little, J. W., 1987. “Teachers as Colleagues”, in V. Richardson-Koehler (ed.), Educators’ Handbook, White Plains, NY: Longman, pp. 491–518.
  • –––, 1990. “The Persistence of Privacy: Autonomy and Initiative in Teachers’ Professional Relations”, Teachers’ College Record 91(4): 509–536.
  • Louis, K. S., and S. D. Kruse, 1995. Professionalism and Community: Perspectives of Reforming Urban Schools, Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Maeroff, G., 1993. “Building Teams to Rebuild Schools”, Phi Delta Kappan 74(7): 512–519.
  • National Association of Secondary School Principals (NASSP), 2004. Breaking Ranks II: Strategies for Leading High School Reform, Reston, VA: Author.
  • NBPTS (National Board for Professional Teaching Standards), 2004. “What Teachers Should Know and Be Able To Do: The Five Core Propositions”, Retrieved 2.12.2005, from http://www.nbpts.org/about/coreprops.cfm#prop5
  • NCTAF (National Commission on Teaching and America’s Future), 2003. No Dream Denied: A Pledge to America’s Children, Summary report, Washington, DC: Author.
  •  NMSA (National Middle School Association), 2008. NMSA Research Summary: Courageous, Collaborative Leadership (February), Retrieved 12.6.08, from http://www.nmsa.org/Research/ResearchSummaries/CourageousCollaborativeLeadership/tabid/1588/Default.aspx
  •  NSRF (National School Reform Faculty), 2004 National School Reform Faculty Materials: Protocols, Bloomington, IN: Harmony Education Center. Retrieved from http://www.nsrfharmony.org/protocols.html
  • NSDC (National Staff Development Council), 2005. Standards for Staff Development, Retrieved 2.12.05, from http://www.nsdc.org/standards/index.cfm
  • Nevis, E. C., A. J. DiBella, and J. M. Gould, 2005. “Understanding Organizations as Learning Systems”, Sloan Management Review 36(2): 75–85.
  • Newmann, F. M., 1996. Authentic Achievement: Restructuring Schools for Intellectual Quality, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Pappano, L., 2007. “More Than ‘Making Nice’: Getting Teachers To (Truly) Collaborate”, Harvard Education Letter 23(2): 1–3.
  • Patton, M., 1997. Utilization-Focused Evaluation: The New Century text, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Peters, T., 1987. Thriving On Chaos, New York: Knopf.
  • Peters, T., and R. Waterman, 1982. In Search of Excellence: Lessons from America’s Best-Run Companies, New York: Harper and Row.
  • Pfeffer, J., and R. Sutton, 2000. The Knowing-Doing Gap: How Smart Companies Turn Knowledge into Action, Boston: Harvard Business Press.
  • Pinchot, G., and E. Pinchot, 1993. The Intelligent Organization: Engaging the Talent and Initiative of Everyone in the Workplace, San Francisco: Berrett-Koehler.
  • Pounder, D. G., 1998. Restructuring Schools for Collaboration: Promises and Pitfalls, Albany, NY: SUNY Press.
  • Reeves, D., 2006. “Of Hubs, Bridges, and Networks”, Educational Leadership 63(8): 32–37.
  • Schein, E., 1996. “Can Learning Cultures Evolve?”, The Systems Thinker 7(6): 1–5.
  • Schmoker, M., 2004. “Tipping Point: From Feckless Reform to Substantive Instructional Improvement”, Phi Delta Kappan 85(6): 424–432.
  • –––, 2005. “No Turning Back: The Ironclad Case for Professional Learning Communities”, in R. DuFour, R. Eaker and R. DuFour (eds.), On Common Ground: The Power of Professional Learning Communities, Bloomington, IN: National Education Service, pp. 135–153.
  • Schon, D., 1983. The Reflective Practitioner: How Professionals Can Think in Action, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Senge, P., N. Cambron-McCabe, T. Lucas, B. Smith, J. Dutton, and A. Kleiner, 2000. Schools That Learn. A Fifth Discipline Fieldbook for Educators, Parents, and Everyone Who Cares About Education, New York: Doubleday/Currency.
  • Sergiovanni, T. J., 1994. Building Community in Schools, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Snyder, W. M., E. Wenger, and X. de Sousa Briggs, 2003. “Communities of Practice in Government: Leveraging Knowledge for Performance”, The Public Manager 32(4): 17–22.
  • Sparks, D., 2005. “Leading for Transformation in Teaching, Learning, and Relationships”, in R. DuFour, R. Eaker and R. DuFour (eds.), On Common Ground: The Power of Professional Learning Communities, Bloomington, IN: National Education Service, pp. 155–175.
  • Stevens, D., and J. Kahne, 2006. Professional Communities and Instructional Improvement Practices: A Study of Small High Schools in Chicago, unpublished report, University of Chicago Consortium on Chicago School Research.
  • Stiggins, R., 2005. “Assessment for Learning: Building a Culture of Confident Learners”, in R. DuFour, R. Eaker and R. DuFour (eds.), On Common Ground: The Power of Professional Learning Communities, Bloomington, IN: National Education Service, pp. 155–175.
  • Valli, L., and D. Buese, 2007. “The Changing Roles of Teachers in an Era of High-Stakes Accountability”, American Educational Research Journal 44(3): 519–558.
  • Vermont HEC (Higher Education Collaborative) 2006. For Education Workforce Development. Building a Comprehensive System of Education Personnel Recruitment, Preparation, Development, and Retention, Waterbury: Author.
  • VTSBE (Vermont State Board of Education), 2007. Vermont State Board of Education Strategies: 2007 Agenda, retrieved from http://education.vermont.gov/new/html/pubs/high_schools_on_the_move.html
  • Wenger, E., 1998. Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Wesley, P., and V. Buysse, 2001. “Communities of Practice: Expanding Professional Roles to Promote Reflection and Shared Inquiry”, Topics in Early Childhood Special Education 21(2): 114–123.
  • Zahorik, J. A., 1987. “Teachers’ Collegial Interaction: An Exploratory Study”, The Elementary School Journal 87(4): 385–396.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

247

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

235

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

234

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

211

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

215

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

213

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

484