חשיבה מערכתית פעילה: שבירת הקיפאון בהישגים

מאת מייקל פולן
זמן קריאה: 16 דקות

המאמר מציג את הבעייתיות שבהטמעת רפורמות לאורך זמן, הן נוכח קשיים להניע שיפור מתמיד ולהימנע מדריכה במקום, והן נוכח היעדרה של תחושת בעלות עמוקה. כדי להתמודד עם האתגר, מציע פולן לטפח כושר המצאה ויצירתיות, לקדם מחויבות קולקטיבית ולטפח חשיבה מערכתית פעילה.

מקור

Fullan, M. (2004). System thinkers in action: Moving beyond the standards plateau. London, UK: Department for Education and Skills, Innovation Unit & National College for School Leadership (NCSL

עריכה לשונית

ורדה בן יוסף

עריכה מדעית

מיכל הרפז

  • גלדוול, מ' (2001). נקודת המפנה (תרגום: אביגד, ע'). משכל.
  • סורוביצקי, ג' (2006). חוכמת ההמונים (תרגום: שבא, ג'). הוצאת עברית.
  • סנג'י, פ' (1995). הארגון הלומד (תרגום: קורות, ב'). מטר.
  • Barber, M. (2004). Plateaus and how to get off them. Speech to the Chief Education Officer's Conference.
  • Department for Education and Skills (2004). Primary network and leading practice. DfES.
  • Fullan, M. (2003a). Change forces with a vengeance. RoutledgeFalmer
  • Fullan, M. (2003b). The moral imperative of school leadership. Corwin Press.
  • Fullan, M. (2005) Leadership and sustainability: Systems thinkers in action. Corwin Press.
  • Gladwell, M. (2000). The tipping point. Little, Brown.
  • Hargreaves. A., & Fink, D. (In press). Sustainable leadership. Jossey-Bass.
  • Hargreaves, D. (2004). Working laterally: How innovation networks make an education epidemic. DfES Innovation Unit.
  • Heifetz, R., & Linsky, M. (2002). Leadership on the line: Staying alive through the dangers of leading. Harvard Business School Press.
  • Homer-Dixon, T. (2000). The ingenuity gap. Knopf.
  • Levin, B. (2004). Connecting central policy and networked learning communities. Paper prepared for DfES/NCSL seminar on Evaluation of the Networked Learning Communities Initiative.
  • Liker, J. (2004). The Toyota way. McGraw Hill.
  • Miliband, D. (2000). Personalised learning: Building new relationships with schools. Speech to the North of England Education Conference.
  • Mintzberg, H. (2004). Managers not MBAs. Berrett-Koehler.
  • Perkins, D. (2003). King Arthur's round table: How collaborative conversations create smart organizations. Wiley.
  • Pfeffer, J., & Sutton, R. (2000). The knowing-doing gap: How smart companies turn knowledge into action. Harvard Business School Press.
  • Senge, P. (1990). The fifth discipline. Doubleday.
  • Surowiecki, J. (2004). The wisdom of crowds. Doubleday.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: יפה בניה

ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.

256

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

261

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

254

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

250

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

246