סדירויות ארגוניות והתנהגותיות

מאת סימור ב' סרסון
זמן קריאה: 20 דקות

המאמר מנתח את התרבות הבית ספרית לאור ההלימה – או אי ההלימה - בין מטרות בית הספר לבין הארגון שלו. על-פי סרסון, מקובל לחשוב שהסדירויות הבית ספריות – הפעילויות והַסדרים החוזרים על עצמם תדיר בתרבות הבית ספרית – טבעיות ואינן ניתנות לשינוי, ולפיכך, הוא טוען, יש בהן כדי להקשות על מימוש המטרות החינוכיות והפדגוגיות של בית הספר. אך מכיוון שסדירויות ארגוניות אלו הן שמעצבות סדירויות התנהגותיות בבית הספר, שינוי בית ספרי משמעותי ובר-קיימא מוכרח להתבסס על שינוין של הסדירויות הארגוניות.

מקור

סרסון, ס"ב (2012). סדירויות ארגוניות והתנהגותיות. בתוך ג' פישר ונ' מיכאלי (עורכים), שינוי ושיפור במערכות חינוך: אסופת מאמרים (עמ' 70-88). ירושלים: מכון אבני ראשה ומכון ברנקו וייס 2012

תרגום

יניב פרקש

עריכה לשונית

רעיה כהן

עריכה מדעית

גל פישר וניר מיכאלי

הערות שוליים

  1. ​כדי להבין את התרבות הבית-ספרית (אף שהעניין בוודאי אינו ייחודי לה), חשוב שלא להניח שהעמדות הפומביות שנוקטות קבוצות בתוך התרבות הזו זהות לעמדותיהם האישיות של כל היחידים המרכיבים את אותן קבוצות או אפילו של רובם. רבים בתרבות הבית-ספרית מפקפקים בהיבטים רבים של הסדירויות הארגוניות ומוכנים לשקול חלופות אחרות. אבל כמה גורמים מנציחים את אופיים הפרטי של סימני השאלה הללו. ראשית, ישנה הנחה לא-בדוקה שרק מעטים חושבים כמוהם. כפי שאמרנו במקום אחר (Sarason et al., 1966), "ההוראה היא מקצוע בודד", למרות העובדה שבית הספר מאוכלס בצפיפות. שנית, הכלים הקיימים לדיון ולתכנון בתוך בית הספר (ישיבות סגל, מגעים בין מורים למנהלים, מגעים בין מורים למפקחים וכן הלאה) מבוססים על עקרון ההימנעות ממחלוקת. שלישית, בכל הרמות (הוראה, ניהול, פיקוח), ישנה תחושה של חוסר-אונים אישי. רביעית, ישנה קבלה של הנחה לא-בדוקה נוספת: שהציבור יתנגד לכל שינוי משמעותי או דרסטי בסדירויות הקיימות. בקיצור, גורמים אלה ואחרים מאפשרים כמעט לכל השותפים בתרבות הבית-ספרית לפעול במונחים של נורמות קבוצתיות, על חשבון ביטויָן של מחשבות אישיות "חריגות" – מצב שאינו מוסיף לא לסיכויי השינוי ולא לשביעות הרצון מן העבודה. רק אחרי עבודה אינטנסיבית בת כמה חודשים בבתי הספר, ולאחר שפיתחתי יחסי אמון הדדי עם הסגל, יכולתי לעמוד על הפער בין ההצהרות הפומביות לעמדות האישיות.
  2. מאז מחקרו של זיסקינד, נערכו מחקרים רבים בנוגע לשאלות מורים ותלמידים ומשמעותן. מהממצאים עולה תמונה דומה לזו שסארסון מתאר. ראו למשל: ;Cazden, 1988 Dilton, 1990; Alexander, 2004). (הערת העורכים)
  3. ילדים הם הקבוצה היחידה שמעריכה באופן מציאותי (או פשוט יודעת) את הסדירות ההתנהגותית. סקר לא-רשמי שערכתי בקרב עשרות ילדים אינו מותיר מקום לספק בדעתי שהם רואים בכיתה מקום שבו מורים שואלים שאלות וילדים מספקים תשובות.
  4. מעניין להזכיר בהקשר זה את העמדה לפיה דווקא שאילת שאלות רבות, ובעיקר מסוג straight recall מהווה פרקטיקה ממשמעת בעצמה. ראו למשל, Lemke, 1985. (הערת העורכים).
  5. במסגרת המחקר ניתנו לנו שמות כל הילדים בשנתם הראשונה בחטיבה שהופנו למי מצוות ההנהלה בשל בעיה, או שהתרעה נשלחה לביתם. כך יכולנו לראות את הקשר בין מה שאמר (ובמרומז חזה) המורה האחרון של אותו ילד בבית הספר היסודי לבין מניין וסוג הבעיות שתועדו בתיקו. במשך שנתיים רצופות, הערכתו של הילד בידי המורה האחרון שלו היתה הגורם המנבא הטוב ביותר להתרחשותן של בעיות בשנה הראשונה ללימודיו בחטיבה.
  6. המצב זהה, כמובן, באוניברסיטאות, שבהן מי שמלמדים רק קורסים לתארים מתקדמים נוטים לראות עצמם כמי שעושים עבודה חשובה, ראויה או קשה יותר בהשוואה למרצים שמלמדים רק קורסים לתואר ראשון. בחינוך הציבורי, כמו גם באוניברסיטאות, נדמה כאילו עֶרכּו של המורה נמדד באופן חלקי לפחות בידי גילם של תלמידיו.
  7. כשבתי שלי למדה בכיתה ו' בבית הספר היסודי – בית ספר שנודע כטוב ביותר באזור – היא נדרשה לכתוב עבודה אחת בלבד.
  8. הקורא עשוי לזכור שאנחנו וסגל בית הספר הופתענו מכך שהמתמטיקה לא הניבה את מספר ההתרעות הגדול ביותר. אחת הסיבות לכך עשויה להיות שמורים למתמטיקה מצפים מילדים להתקשות, ועל כן מתקדמים לאט יותר או מקלים במתן הציונים או בהערכותיהם. אני מציג את ההסבר האפשרי הזה כדי להדגיש שהבנתה של התרבות הבית-ספרית דורשת מאיתנו לנסות להבין מדוע סדירות צפויה (או תבנית של סדירות) אינה מתרחשת.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

8

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

7

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

7

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

7

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

7

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

6

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

294

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

287