אודות תוכנית הלמידה
במסגרת התוכנית להכשרת מנהלי בתי ספר, פרחי ניהול מבצעים התנסות מעשית בבית ספר מכשיר בהיקף של 170 שעות. במסגרת ההתנסות המעשית, פרחי הניהול מובילים פרויקט מעשי בבית ספר מכשיר המזמן להם אפשרות להתפתח בכשירויות ניהוליות, וכן צופים בפעולות מנהל ביה"ס וצוותו. על מנהל בית הספר המכשיר לפתח בבית הספר תפיסה של "בית ספר מכשיר", להכין את צוותו להשתתפות אקטיבית של פרחי הניהול בבית הספר מ'העדשה הניהולית', לסמן פרויקטים אפשריים, לאפשר את הובלת הפרויקטים על ידי פרחי הניהול ולאפשר להם ללמוד ממנו כ"צל" המנהל.מנהל בית הספר המכשיר עובד בשיתוף פעולה עם מדריך ההתנסות המעשית בליווי של פרחי הניהול.מטרת ימי הלמידה היא להניח תשתית מקצועית לביצוע התפקיד של מנהל בית הספר המכשיר ולהעמיק תשתית זו בקרב מנהלים ממשיכים.
איתור מנהלי בתי ספר מכשירים ובחירתם
המחוזות יובילו תהליך של איתור ובחירה של מנהלי בתי ספר מכשירים ובית הספר שבניהולם. התפקיד של מנהל מכשיר ובית ספרו מהווה הזדמנות כפולה:
- הזדמנות לתרום להתפתחותם של פרחי הניהול ובכך להשפיע על דור העתיד של מנהלי בתי ספר
- הזדמנות לקדם את תהליכי הלמידה והעבודה הבית ספריים.
מאפייני מנהל בית הספר המכשיר
- ארבע שנות ניסיון לפחות בניהול בית ספר
- נכונות ומחויבות לעמוד בדרישות התכנית, כלפי פרחי הניהול ומוסדות ההכשרה
- מחויבות לתהליכי התפתחות ולמידה כמנהל בית ספר מכשיר
- נכונות לפתוח את בית הספר שבניהולו להתנסות פעילה של פרחי הניהול בהובלת פרויקט, ולשיתוף פעולה רצוף עם מדריך ההתנסות
- מאפיינים של מנהיגות מבוזרת, כגון שיתופיות בהובלה הבית ספרית, תמיכה במנהיגות המורים, ועוד
- רפלקטיביות ורצון ללמידה, תוך חתירה ללמידה ושיפור מתמיד מקצועי ובית ספרי
- תפיסת התהליך כהזדמנות ללמידה ולפיתוח בית הספר
מאפייני בית הספר המכשיר
- בבית הספר מתקיימים תהליכים שיטתיים ועקביים הממוקדים לשיפור חינוכי ופדגוגי
- קיימת מנהיגות ביניים מפותחת
- ישנה תרבות למידה בית ספרית המתבססת על פתיחות, אמון וחקירה עצמית
- בית הספר בעל איכויות פדגוגיות וניהוליות והומלץ כזירה להתנסות משמעותית על ידי המפקח הכולל ומנהל המחוז
נושאים ללמידה
- העמקה במסמך הכשירויות כמצפן סביבו מתארגן תהליך ההכשרה של פרחי הניהול, ותפקידם בליווי ותמיכה בתהליך הלמידה של פרחי הניהול.
- חשיפה לתפיסות פדגוגיות וחינוכיות הבאות לידי ביטוי בבתי הספר המכשירים ובמרחב הלמידה של פרחי הניהול בהתנסות המעשית.
- תכנון 'פתיחת הדלתות' של בית הספר כבית ספר המכשיר פרחי ניהול.
- סיוע לפרחי הניהול להוביל פרוייקט בבית ספרם, ובכלל זה כיצד לאתר זירות לפרויקט לאור את הקריטריונים לבחירת פרויקט.
- פרקטיקות ניהוליות ותפיסות מנהיגות.
מבנה התוכנית ומועדים
המפגשים התקיימו בין התאריכים 4.9.2019 – 2.3.2020, כחלק ממבנה התוכנית התקיים סמינר בן 3 ימים כולל לינה בבית יציב.