מה אנחנו יודעים על מנהיגות בית ספרית

מאת המכון הלאומי למנהיגות בית ספרית, בריטניה
זמן קריאה: 16 דקות

המכון הארצי למנהיגות בית ספרית בבריטניה ייצר כמות נכבדה של עדויות על מנהיגות בית ספרית המתמקדת בשאלה כיצד יכולים המנהיגים להשפיע? בשנת 2006, לאחר חמש שנים של מחקר פעיל ויצירת ידע, התקבלה ההחלטה לארגן את הממצאים שנאספו, לסכם אותם ולהעבירם בצורה הפשוטה ביותר האפשרית.

מקור

National College for School Leadership (2007). What we know about school leadership. Nottingham, England: Author 2007

תרגום

דפנה צור

עריכה לשונית

גלית שמעא

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • Blase, J & Blase, J, 1998, Handbook of instructional leadership: Howreally good principals promote teaching and learning, Thousand Oaks, CA, Corwin Press
  • Cooper, C & Kelly, M, 1993, ‘Occupational stress in headteachers: A national UK study’, British Journal of Educational Psychology, 63: 130–43
  • Day, C, 2004, ‘The passion of successful leadership’, School Leadership & Management, 24[4]: 425–37
  • Day, C, Harris, A, Hadfield, M, Tolley, H & Beresford, J, 2000, Leading schools in times of change, Buckingham, Open University Press
  • Elmore, R, 2006, ‘Leadership as the practice of improvement’, Harvard University, paper prepared for the International Conference on Perspectives on Leadership for Systemic Improvement
  • Flintham, A J, 2003, Reservoirs of hope: Spiritual and moral leadership in headteachers, Nottingham, NCSL
  • Fullan, M, 2003, The moral imperative of school leadership, Thousand Oaks, CA, Corwin Press
  • Fullan, M, 2005, Leadership and sustainability: System thinkers in action, Thousand Oaks, CA, Corwin Press
  • Fullan, M, 2007, ‘Leading in a system of change’, Paper prepared for Conference on Systems Thinking and Sustainable School Development, Utrecht, February, OISE/University of Toronto
  • Gronn, P, 2003, The new work of educational leaders, London, Paul Chapman Publishing Hallinger, P & Heck, R, 1996, ‘Reassessing the principal’s role in school effectiveness: a review of empirical research 1980-1995’, Educational Administration Quarterly, 32[1]:5–44 Hargreaves, A & Fink, D, 2006, Sustainable leadership, San Francisco, CA,
  • Jossey-Bass Heifetz, R & Linsky, M, 2002, Leadership on the line: Staying alive through the dangers of leading, Boston, MA, Harvard Business School Press
  • Hill, R, 2006, Leadership that lasts: Sustainable school leadership in the 21st century, London, ASCL
  • Ingvarson, L, Anderson, M, & Gronn, P, 2006, Standards for school leadership: A critical review of the literature, Australian Institute for Teaching & School Leadership and Australian Council for Educational Research
  • Jansen, J D, 2006, ‘Leading against the grain: the politics of emotions of leading for social justice in South Africa’, Leadership and Policy in Schools, 5[1]: 37–51
  • Kotter, J & Cohen, D, 2002, The heart of change, Boston, MA, Harvard Business School Press
  • Leithwood, K, Jantzi, D & Steinbach, R, 1999, Changing leadership for changing times, Buckingham, Open University Press
  • Leithwood, K, Day, C, Sammons, P, Harris, A & Hopkins, D, 2006, Successful school leadership: What it is and how it influences pupil learning, NCSL/Dept for Education & Skills, University of Nottingham
  • Leithwood, K, Day, C, Sammons, P, Harris, A & Hopkins, D, 2006a, Seven strong claims about successful school leadership, Nottingham, NCSL & DfES
  • Leithwood, R & Reihl, C, 2003, What we know about successful school leadership, Philadelphia, PA, Laboratory for Student Success, Temple University; also published by NCSL
  • Mintzberg, H, 2004, Managers not MBAs, San Francisco, CA, Berrett-Koehler
  • NCSL (National College for School Leadership), 2001, Think tank report to governing council, A report by David Hopkins, Nottingham, NCSL
  • NCSL, 2004, Learning-centred leadership, Nottingham, NCSL, www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2004a, Distributed leadership, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2005, Annual review of research 2004–5, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2006, Narrowing the gap: Reducing within school variation in pupil outcomes, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2006a, Leadership succession: An overview – securing the next generation of school leaders, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2006b, Recruiting headteachers and senior leaders: Seven steps to success, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/recruitingleaders
  • NCSL, 2006c, New models of headship, Nottingham, NCSL – a set of booklets looking at a number of new forms of leadership www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2006d, Primary middle leaders: Effective practice in action, Nottingham, NCSL/DfES/Innovation Unit – a DVD of effective middle leaders at work, www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2007, A life in the day of a headteacher – A study of practice and well-being, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • PwC (PricewaterhouseCoopers), 2007, Independent study into school leadership: Main report, London, DfES
  • Schein, E, 1985, Organizational culture and leadership, San Francisco, CA, Jossey-Bass
  • Silins, H, Mulford, W, Zarins, S & Bishop, P, 2000, ‘Leadership for organisational learning in Australian secondary schools’, in K Leithwood, ed, Understanding schools as intelligent systems, Stamford, CT, JAI Press, pp. 267–91
  • Southworth, G, 1995, Talking heads: Voices of experience – An investigation into primary headship in the 1990s, Cambridge, University of Cambridge
  • Spillane, J, 2005, Distributed leadership, San Francisco, CA, Jossey-Bass
  • Sugue, C, ed, 2005, Passionate principalship: Learning from the life histories of school leaders, London, RoutledgeFalmer
  • West-Burnham, J, 2002, Leadership and spirituality, NCSL Leading Edge Seminar Thinkpiece www.ncsl.org.uk/leadingedge

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

63
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

45

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

45

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

49

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

49
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

49
1