מנהיגות בית-ספרית אפקטיבית: סקירה תמציתית של ספרות נבחרת על אודות מנהיגות בית-ספרית אפקטיבית

מאת פיטר לואיס, רוג'ר מרפי
זמן קריאה: 33 דקות

מאמר זה מסכם את הידע הקיים בנוגע למנהיגות בית-ספרית אפקטיבית. המאמר בוחן פרקטיקות מרכזיות הקשורות במנהיגות זו (כגון התווית כיוון ופיתוח הצוות) וקושר אותן לסוגיות מורכבות יותר של מנהיגות מבוזרת, מנהיגות ממוקדת למידה ומנהיגות קשובה.

מקור

Lewis, P., & Murphy, R. (2008). Effective school leadership: A brief review summarising selected literature on the evidence for effective school leadership. Nottingham, England: National College for School Leadership 2008

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

לירון אבידר

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • Abra, J., Hunter, M., Smith, R. & Kempster, S., eds. (2003), What Leaders Read: Key texts from the business world. Nottingham: NCSL.
  • Atkinson, M., Lamont, E., Murfield, J. & Wilkin, A. (2007), Six Key Messages about ECM. Nottingham: NFER for NCSL, draft.
  • Barber, M. & Mourshed, M. (2007), How the World’s Best Performing School Systems Come Out on Top. London: McKinsey & Company for OECD.
  • Black, P. & Wiliam, D. (1998), Inside the Black Box: Raising standards through classroom assessment. London: School of Education, King’s College.
  • Chapman, C., Aiscow, M., Bragg, J., Gunter, H., Mongon, D., Muijs, D. & West, M. (undated), New Models of School Leadership: Emerging patterns of practice. Nottingham: University of Manchester for NCSL.
  • Coleman, A. (2008), Trust in Collaborative Working: The importance of trust for leaders of school-based partnerships. Nottingham: NCSL, draft.
  • Connor, C. (2007), Leading Assessment for Learning, In Learning-centred Leadership II. Nottingham: NCSL.
  • Crainer, S. & Dearlove, D. (2008), The Future of Leadership. Nottingham: NCSL.
  • Davies, B. (2006), Leading the Strategically Focused School. London: Paul Chapman Publishing.
  • Davies, B., ed. (2007), Developing Sustainable Leadership. London: Paul Chapman Publishing.
  • DCSF (Department for Children, Schools and Families) (2007), The Children’s Plan: Building brighter futures. (www.dfes.gov.uk/publications/childrensplan/downloads/The_Childrens_Plan.pdf, accessed 11 April 2008)
  • Deal, T. & Kennedy, A. (1992), Corporate Cultures: The rites and rituals of corporate life. London: Penguin.
  • Durham University (2008), Bridge Model Evaluation. Nottingham: CEM Team Durham for NCSL, draft.
  • Fullan, M. (2005), Leadership and Sustainability: System thinkers in action. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Fullan, M. (2006), Turnaround Leadership. San Francisco: CA, Wiley.
  • Glatter, R. (2008), Of Leadership, Management and Wisdom. Nottingham: NCSL.
  • Goss, S. (2005), National Evaluation of Local Strategic Partnerships. London: Office of the Deputy Prime Minister.
  • Hallinger, P. & Heck, R. (1996a), The principal’s role in school effectiveness: an assessment of methodological progress: 1980–1995, In K Leithwood & P Hallinger (eds.), International Handbook of Educational Leadership and Administration. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Hallinger, P. & Heck, R. (1996b), Reassessing the principal’s role in school effectiveness: a review of empirical literature 1980–1995, In Educational Administration Quarterly, 32(1).
  • Hallinger, P. & Heck, R. (1998), Exploring the principal’s contribution to school effectiveness: 1980–1995, In School Effectiveness and School Improvement (9).
  • Hargreaves, A. & Fink, D. (2006), Sustainable Leadership. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Harrison, R. (2007), System Leadership – Policy presentation to DCSF. Nottingham: NCSL.
  • Hartle, F. & Thomas, K. (2003), Growing Tomorrow’s School Leaders: The challenge. Nottingham: Hay Group for NCSL.
  • Hartle, F., Stein, J., Hobby, R. & O’Sullivan, M. (2007), Retaining School Leaders: A guide to keeping talented leaders engaged. Nottingham: Hay Group for NCSL.
  • Higgins, S., Wiggins, A. & Searle, J. (2008), A Review of the Literature on the Impact of Change Leadership and Management in Schools. Durham: Durham University, CEM for NCSL.
  • Hill, R. (2007), Achieving More Together: Adding value through partnership. Leicester: ASCL.
  • Hopkins, D. (2004), Press for action, In Personalised Learning: A special Ldr supplement. Nottingham: NCSL.
  • James, M. (2004), Assessment for Learning: What is it and what does research say about it? Nottingham: NCSL.
  • Kendall, S., Lamont, E., Wilkin, A. & Kinder, K. (2007), Every Child Matters: How school leaders in extended schools respond to local needs. Slough: NFER for NCSL.
  • Kirwan, T., MacBeath, J., Wilson, D., Adams, H., Higgs, R., Clayton, P., Frost, R., Crossman, J., Graham-Matheson, L. & Bowker, A. (2008), ECM Premium Project: School Leadership, Every Child Matters and School Standards. Nottingham: QiSS and University of Cambridge, draft.
  • Leithwood, K. & Jantzi, D. (2005), A Review of Transformational School Literature Research 1996–2005. Montreal: AERA.
  • Leithwood, K. & Jantzi, D. (2006), Linking leadership to student learning: the contribution of leader efficacy, In Educational Administration Quarterly.
  • Leithwood, K. & Riehl, C. (2005), What we know about successful school leadership, In W. Firestone & C. Riehl (eds.), A New Agenda: Directions for research on educational leadership. New York: Teachers College Press.
  • Leithwood, K., Bauer, S. & Riedlinger, B. (2007), Developing and sustaining school leaders: lessons from research, In B. Davies (ed.), Developing Sustainable Leadership. London: Paul Chapman Publishing.
  • Leithwood, K., Seashore Louis, K., Anderson, S. & Wahlstrom, K. (2004), How Leadership Influences Student Learning: A review for the Learning for Leadership Project. New York: The Wallace Foundation.
  • Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. & Hopkins, D. (2006a), Successful School Leadership: What it is and how it influences pupil learning. London: DfES.
  • Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. & Hopkins, D. (2006b), Seven Strong Claims About Successful School Leadership. Nottingham: NCSL.
  • Lewis, P. & Murphy, R. (2005), Developing even more effective leaders in schools, In J. Stevens, J. Brown, S. Knibbs & J. Smith, Follow-up Research into the State of School Leadership in England. London: DfES.
  • Lewis, P. & Murphy, R. (2008), New directions in school leadership, In School Leadership and Management, 28(2), 127–46.
  • McKinsey & Company (2007), Six Themes for Innovation and Improvement. Nottingham: presentation to NCSL.
  • Matthews, P. (no date), Attributes of the First National Leaders of Education in England: What do they bring to the role? Nottingham: NCSL.
  • NCSL (National College for School Leadership) (2005), Learning-centred Leadership: Resource materials I. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2006), Greenhouse Schools: Lessons from schools that grow their own leaders. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2007a), Leading Personalised Learning. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2007b), Advice to the Secretary of State on Primary School Leadership. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2007c), What We Know About School Leadership. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2007d), More Effective Links Between Schools, the NHS and Other Children’s Services, Policy Paper for DCSF. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2007e), Leading Sustainable Schools: What research tells us. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2007f), Summary of Key Content for NPQH4b Design Team. Nottingham: NCSL.
  • NCSL (2008), What We Are Learning About Leadership of Every Child Matters. Nottingham: NFER for NCSL.
  • OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) (2007), Improving School Leadership: Comparative report, Final report. Dublin: OECD.
  • Paton, R. & Vangen, S. (2004), Understanding and Developing Leadership in Multi-agency Children and Family Teams. London: The Open University for DfES.
  • PwC (PricewaterhouseCoopers) (2007), Independent Study of School Leadership. London: DfES.
  • Reynolds, D. (2007), What leaders need to know about teacher effectiveness, In Perspectives on Learning: Teaching texts, Part 4 of Learning-centred Leadership II. Nottingham: NCSL.
  • Schein, E. (1985), Organisational Culture and Leadership. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Senge, P. (1990), The Fifth Discipline: The art and practice of learning organizations. London: Random House.
  • Southworth, G. (2004), Primary School Leadership in Context: Leading small, medium and large sized schools. London: RoutledgeFalmer.
  • Southworth, G., Leadership succession, In B. Davies (ed.), Developing Sustainable Leadership. London: Paul Chapman Publishing.
  • Southworth, G. (undated), Learning-centred Leadership: The only way forward. Nottingham: NCSL.
  • SSAT (Schools and Academies Trust) (2007), Raising Standards: Making sense of the sustainable schools agenda. London: SSAT.
  • Stevens, J., Brown, J., Knibbs, S. & Smith, J. (2005), Follow-up Research into the State of School Leadership in England. London: DfES.
  • TeacherNet (2008), Sustainable Schools (www.teachernet.gov.uk/sustainableschools, accessed 10 April 2008).
  • University of Warwick (2007), NCSL and TDA Joint Integrated Re-modelling and Leadership Project: Core brief report and summary of research, Slide presentation. Nottingham: TDA, NCSL & University of Warwick.
  • West-Burnham, J. (2007), Leadership for Personalising Learning. Nottingham: NCSL.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

63
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

45

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

45

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

49

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

49
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

49
1