הערכת שיתוף הפעולה בין מורים ושיפור איכותו: מודל שטח למנהיגים חינוכיים בבתי ספר תיכון

מאת רבקה גג'דה, כריסטופר ג' קוליבה
זמן קריאה: 17 דקות

שיתוף פעולה בין מורים הוא רכיב חיוני בתהליך של שינוי מהותי בבית הספר; המנהלים אחראים לטפחו. לפיכך, גוברת החשיבות שביישום מודלים לפיקוח מצד מנהיגי בתי ספר המתמקדים בהופעת התנהגות קולקטיבית של מורים ובשיפורה. במאמר זה, מציגים המחברים מודל למנהיגות שטח, המתבסס על מעין "מחקר פעולה" להערכת איכות שיתוף הפעולה בין המורים בבתי ספר תיכון ולשיפורו.

מקור

Gajda, R., & Koliba, C. J. (2008), Evaluating and improving the quality of teacher collaboration. A field-tested framework for secondary school leaders. NASSP Bulletin, Vol. 92(2), 133–153 2008

תרגום

מיכל שוסטר

עריכה לשונית

גלית שמאע

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • American Federation of Teachers (AFT), 2004. “Professional Development for Teachers”, Retrieved November 15, 2004, from   http://www.aft.org/topics/teacher-quality/prodev.htm
  • Argyris, C., and D. Schon, 1978. Organizational Learning: A Theory of Action Perspective, Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Bacharach, S., 1981. Organizational Behavior in Schools and School Districts, New York: Praeger.
  • Barnard, C. I., 1950. The Functions of the Executive, Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Barott, J. E., and R. Raybould, 1998. “Changing Schools into Collaborative Organizations”, in D. G. Pounder (ed.), Restructuring Schools for ollaboration: Promises and Pitfalls, Albany: State University of New York (SUNY) Press, pp. 27–42.
  • Barth, R. S., 1990. Improving Schools from Within: Teachers, Parents and Principals Can Make a Difference, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Buysse, V., K. L., Sparkman, and P. W. Wesley, 2003. “Communities of Practice: Connecting What We Know with What We Do”, Exceptional Children 69(3): 263–277.
  • Darling-Hammond, L., 1996. “What Matters Most: A Competent Teacher for Every Child”, Phi Delta Kappan 78(3): 193–200.
  • Dilworth, R., 1995. “The DNA of the Learning Organization”, in S. Chawla and J. Renesch (eds.), Learning Organizations: Developing Cultures for Tomorrow’s Workplace, Portland, OR: Productivity Press, pp. 249–255.
  • DuFour, R., 2005. “What is a Professional Learning Community?”, in R. DuFour, R. Eaker and R. DuFour (eds.), On Common Ground: The Power of Professional Learning Communities, Bloomington, IN: National Education Service, pp. 31–43.
  • DuFour, R., and R. Eaker, 1998. Professional Learning Communities that Work: Best Practices for Enhancing Student Achievement, Alexandria, VA: Solution Tree.
  • DuFour, R., R., Eaker, and R. DuFour, 2005. On Common Ground: The Power of Professional Learning Communities, Bloomington, IN: National Education Service.
  • Dukewits, P., and L. Gowin, 1996. “Creating Successful Collaborative Teams”, Journal of Staff Development 17(4): 12–15.
  • Eason-Watkins, B., 2005. “Implementing PLCs in the Chicago Public Schools”, in R. DuFour, R. Eaker and R. DuFour (eds.), On Common Ground: The Power of Professional Learning Communities, Bloomington, IN: National Education Service, pp. 193–207.
  • Elmore, R. F., 2005. “What (So-Called) Low-Performing Schools Can Teach (So-Called) High-Performing Schools”, Harvard Education Letter 21(5): 8.
  • –––, 2007. “Teaching in Educational Administration”, American Educational Research Association Newsletter 15(1): 3.
  • Fauske, J. R., and R. Raybould, 2005. “Organizational Learning Theory in Schools”, Journal of Educational Administration 43(1): 40.
  • Gajda, R., 2006. “Action Research”, in F. English (ed.), Encyclopedia of Education Leadership and Administration, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Gajda, R., and C. Koliba, 2007. “Evaluating the Imperative of Inter-Personal Collaboration: A School Improvement Perspective”, American Journal of Evaluation 28(1): 26–44.
  • Gajda, R., S. Marineau, and K. Patrizio, 2005. Teaching All Secondary Students: Year One Evaluation Report, Burlington: University of Vermont, College of Education and Social Services.
  • Gajda, R., and D. Sprague, 2006. Evaluating the Effects of TASS on Science Teacher Assessment Practices, paper presented at the American Evaluation Association annual conference, Portland, OR (November).
  • Gay, L. R., G. Mills, and P. Airasian, 2005. Educational Research: Competencies for Analysis and Applications (8th ed.), Pearson-Prentice Call.
  • Goodlad, J., C. Mantle-Bromley, and S. J. Goodlad, 2004. Education For Everyone: Agenda for Education in a Democracy, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Hord, S., 2004. Learning Together, Leading Together: Changing Schools Through Professional Learning Communities, New York: Teachers College Press.
  • Kim, D. H., 1993. “The Link Between Individual and Organizational Learning”, MIT Sloan Management Review 35(1): 37–50.
  • Kruse, S., K. Seashore-Lewis, and A. Bryk, 1999. “An Emerging Framework for Analyzing School-Based Professional Community”, in S. Kruse and K. Seashore-Lewis (eds.), Professionalism and Perspectives on Reforming Urban Schools, Thousand Oaks, CA: Corwin, pp. 23–44.
  • Lave, J., and E. Wenger, 1991. Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, New York: Cambridge University Press.
  • Little, J. W., 1987. “Teachers as Colleagues”, in V. Richardson-Koehler (ed.), Educators’ Handbook, White Plains, NY: Longman, pp. 491–518.
  • –––, 1990. “The Persistence of Privacy: Autonomy and Initiative in Teachers’ Professional Relations”, Teachers’ College Record 91(4): 509–536.
  • Louis, K. S., and S. D. Kruse, 1995. Professionalism and Community: Perspectives of Reforming Urban Schools, Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Maeroff, G., 1993. “Building Teams to Rebuild Schools”, Phi Delta Kappan 74(7): 512–519.
  • National Association of Secondary School Principals (NASSP), 2004. Breaking Ranks II: Strategies for Leading High School Reform, Reston, VA: Author.
  • NBPTS (National Board for Professional Teaching Standards), 2004. “What Teachers Should Know and Be Able To Do: The Five Core Propositions”, Retrieved 2.12.2005, from http://www.nbpts.org/about/coreprops.cfm#prop5
  • NCTAF (National Commission on Teaching and America’s Future), 2003. No Dream Denied: A Pledge to America’s Children, Summary report, Washington, DC: Author.
  •  NMSA (National Middle School Association), 2008. NMSA Research Summary: Courageous, Collaborative Leadership (February), Retrieved 12.6.08, from http://www.nmsa.org/Research/ResearchSummaries/CourageousCollaborativeLeadership/tabid/1588/Default.aspx
  •  NSRF (National School Reform Faculty), 2004 National School Reform Faculty Materials: Protocols, Bloomington, IN: Harmony Education Center. Retrieved from http://www.nsrfharmony.org/protocols.html
  • NSDC (National Staff Development Council), 2005. Standards for Staff Development, Retrieved 2.12.05, from http://www.nsdc.org/standards/index.cfm
  • Nevis, E. C., A. J. DiBella, and J. M. Gould, 2005. “Understanding Organizations as Learning Systems”, Sloan Management Review 36(2): 75–85.
  • Newmann, F. M., 1996. Authentic Achievement: Restructuring Schools for Intellectual Quality, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Pappano, L., 2007. “More Than ‘Making Nice’: Getting Teachers To (Truly) Collaborate”, Harvard Education Letter 23(2): 1–3.
  • Patton, M., 1997. Utilization-Focused Evaluation: The New Century text, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Peters, T., 1987. Thriving On Chaos, New York: Knopf.
  • Peters, T., and R. Waterman, 1982. In Search of Excellence: Lessons from America’s Best-Run Companies, New York: Harper and Row.
  • Pfeffer, J., and R. Sutton, 2000. The Knowing-Doing Gap: How Smart Companies Turn Knowledge into Action, Boston: Harvard Business Press.
  • Pinchot, G., and E. Pinchot, 1993. The Intelligent Organization: Engaging the Talent and Initiative of Everyone in the Workplace, San Francisco: Berrett-Koehler.
  • Pounder, D. G., 1998. Restructuring Schools for Collaboration: Promises and Pitfalls, Albany, NY: SUNY Press.
  • Reeves, D., 2006. “Of Hubs, Bridges, and Networks”, Educational Leadership 63(8): 32–37.
  • Schein, E., 1996. “Can Learning Cultures Evolve?”, The Systems Thinker 7(6): 1–5.
  • Schmoker, M., 2004. “Tipping Point: From Feckless Reform to Substantive Instructional Improvement”, Phi Delta Kappan 85(6): 424–432.
  • –––, 2005. “No Turning Back: The Ironclad Case for Professional Learning Communities”, in R. DuFour, R. Eaker and R. DuFour (eds.), On Common Ground: The Power of Professional Learning Communities, Bloomington, IN: National Education Service, pp. 135–153.
  • Schon, D., 1983. The Reflective Practitioner: How Professionals Can Think in Action, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Senge, P., N. Cambron-McCabe, T. Lucas, B. Smith, J. Dutton, and A. Kleiner, 2000. Schools That Learn. A Fifth Discipline Fieldbook for Educators, Parents, and Everyone Who Cares About Education, New York: Doubleday/Currency.
  • Sergiovanni, T. J., 1994. Building Community in Schools, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Snyder, W. M., E. Wenger, and X. de Sousa Briggs, 2003. “Communities of Practice in Government: Leveraging Knowledge for Performance”, The Public Manager 32(4): 17–22.
  • Sparks, D., 2005. “Leading for Transformation in Teaching, Learning, and Relationships”, in R. DuFour, R. Eaker and R. DuFour (eds.), On Common Ground: The Power of Professional Learning Communities, Bloomington, IN: National Education Service, pp. 155–175.
  • Stevens, D., and J. Kahne, 2006. Professional Communities and Instructional Improvement Practices: A Study of Small High Schools in Chicago, unpublished report, University of Chicago Consortium on Chicago School Research.
  • Stiggins, R., 2005. “Assessment for Learning: Building a Culture of Confident Learners”, in R. DuFour, R. Eaker and R. DuFour (eds.), On Common Ground: The Power of Professional Learning Communities, Bloomington, IN: National Education Service, pp. 155–175.
  • Valli, L., and D. Buese, 2007. “The Changing Roles of Teachers in an Era of High-Stakes Accountability”, American Educational Research Journal 44(3): 519–558.
  • Vermont HEC (Higher Education Collaborative) 2006. For Education Workforce Development. Building a Comprehensive System of Education Personnel Recruitment, Preparation, Development, and Retention, Waterbury: Author.
  • VTSBE (Vermont State Board of Education), 2007. Vermont State Board of Education Strategies: 2007 Agenda, retrieved from http://education.vermont.gov/new/html/pubs/high_schools_on_the_move.html
  • Wenger, E., 1998. Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Wesley, P., and V. Buysse, 2001. “Communities of Practice: Expanding Professional Roles to Promote Reflection and Shared Inquiry”, Topics in Early Childhood Special Education 21(2): 114–123.
  • Zahorik, J. A., 1987. “Teachers’ Collegial Interaction: An Exploratory Study”, The Elementary School Journal 87(4): 385–396.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

63
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

45

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

45

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

49

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

49
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

49
1