חוסן אישי וצוותי: ריצה למרחקים ארוכים

מאת גילי לייבושור, דפנה צדוק, יונתן שיף
זמן קריאה: 6 שניות

פעילויות המיועדות לכלל הצוות החינוכי, ומתמקדות בחוסן האישי והצוותי. בבסיס הפעילויות עומד הדימוי של ריצה למרחקים ארוכים, כמתאר את עבודת אנשי החינוך בכלל, ואת היציאה ל'מרתון' של שנת לימודים חדשה - בפרט.

בתוך ההכנות הקדחתניות לפתיחת שנת לימודים חדשה, מהווה יום ההיערכות הזדמנות להפנות את הזרקור לצוות החינוכי: התקוות, החששות והכוחות הגדולים שיש בתוכנו לקראת היציאה לריצה המשותפת הזו.

 

לפניכם שתי פעילויות המיועדות לכלל הצוות החינוכי, ומתמקדות בחוסן האישי והצוותי לקראת פתיחת שנת הלימודים.

 

הפעילויות מיועדות ליום ההיערכות ולפתיחת השנה, אולם ניתן לממש אותן גם בנקודות הנדרשות להתכווננות מחודשת במהלך שנת הלימודים.

 

  • ​​​חוסן אישי – ריצה למרחקים ארוכים
  • חוסן צוותי – מישהו לרוץ אתו (פעילות בתחנות)

שתי הפעילויות מותאמות הן למפגש פיזי ("פנים אל פנים") והן למפגש מקוון, ונועדו לסייע למנהלים ולצוותיהם לצאת אל הריצה לשנה חדשה 'על רגל ימין' ולהעמיק את תחושת החוסן – הן ברמה האישית והן ברמה הצוותית המשותפת.

 

אודות הפעילות לחוסן אישי – ריצה למרחקים ארוכים

בבסיס הפעילות עומד הדימוי של ריצה למרחקים ארוכים, כמתאר את עבודת אנשי החינוך בכלל, ואת היציאה ל'מרתון' של שנת לימודים חדשה – בפרט.

 

ההקבלה בין היציאה לשנת הלימודים החדשה ובין היציאה של אצן לריצת מרתון – מזמנת עושר תובנות. רבות מן המחשבות, התחושות וההתמודדויות של האצן למרחקים ארוכים לאורך הריצה מתחברות באופן אינטואיטיבי לחוויותיהם של אנשי החינוך: התכנון מראש, האנרגיות וההתרגשות של ההתחלה, פציעות למיניהן, תחושות של ספקות ובדידות לצד מסוגלות וגאווה, התדלוק הנדרש לאורך הדרך, רגעים של קוצר נשימה, הריצה יחד בקבוצה, המוזיקה בראש ועוד.

 

מטרת הפעילות היא לזמן לאנשי הצוות זווית התבוננות רעננה על הריצה שאליה הם יוצאים. התבוננות זו מסייעת לזהות את הכוחות הפנימיים, להיערך היטב לאתגרים שבדרך ובעיקר לפתח את תחושת המסוגלות והחוסן האישי.

 

מעבר למישור האישי, השיתוף בקבוצה במחשבות ובתובנות בנושא זה מאפשר לאנשי הצוות לשאוב כוחות מן הגילוי שהם לא לבד, שהם מתמודדים בדרכים שונות עם אותם האתגרים, שיש סביבם הרבה אנשים שיכולים לסייע להם מניסיונם ומיכולותיהם, ושהחוסן האישי והצוותי שלובים זה בזה ומזינים זה את זה.

 

אודות הפעילות בתחנות לקידום חוסן צוותי

ההתנסות נועדה לייצר חוויה צוותית של יציאה לריצה מטאפורית משותפת עם פתיחת שנת הלימודים. החוויה המצטברת של המעבר בין התחנות נועדה לחזק את החוסן האישי והצוותי, לכוון זרקור אל הכוחות והמשאבים המשותפים של הצוות, ולהעצים את האנרגיות ותחושת המסוגלות לקראת השנה החדשה, על שלל אתגריה.

מקור

מכון אבני ראשה 2020

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

230

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

224

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

220

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

216