דוח של קרן וואלאס משנת 2021 מתקף את ההשפעה העצומה של מנהלות ומנהלים על התלמידים ובתי הספר, ומזהה שורה של התנהגויות ופרקטיקות המאפיינות מנהלות ומנהלים אפקטיביים.
בשנת 2021 פרסמה קרן וואלאס דוח רחב היקף, ובו סינתזה של המחקר משני העשורים האחרונים בארה"ב אודות מנהיגות בית ספרית אפקטיבית והשפעותיה על בית הספר.
הדוח מחזק את מסקנותיה של סקירה מחקרית רבת השפעה אודות מנהיגות בית ספרית שפירסמה קרן וואלאס בשנת 2004 (ליית'ווד ועמיתים), אשר נודעה בין היתר בציטוט המפורסם: "מכל הגורמים הבית ספריים התורמים ללמידת התלמידים, המנהל הוא הגורם השני בחשיבותו אחרי המורה בכיתה".
הדוח מתקף ומכמת את ההשפעה האדירה של מנהלי בתי ספר אפקטיביים על הישגי בתי הספר ותוצאות נוספות. הוא מוליך אל המסקנה שקשה להעלות על הדעת השקעה בחינוך בגילאי גן-י"ב שהיא משתלמת יותר מטיוב איכותם של מנהלי בתי הספר.
מעבר לכך, הדוח מרכז מתוך המחקר את ההתנהגויות והפרקטיקות המרכזיות המאפיינות מנהלים אפקטיביים בקידום ההוראה והלמידה בבית הספר. בכך, יש בדוח זה לסייע למנהלי בתי הספר לדייק את העשייה הניהולית ולכוון אותה לתחומים ולזירות שבהם על פי המחקר חשוב ופורה להתמקד.
בין התכנים המרכזיים שבחרנו לתרגם ולעבד מתוך הדוח:
(לחיצה על הכותרת תוביל לחלק הרלבנטי בדוח)
- מה מידת ההשפעה של המנהלות והמנהלים?
הדוח מתקף ומכמת את השפעתם העצומה של מנהלים אפקטיביים על הישגי התלמידים ועל עוד תחומים משמעותיים הנוגעים לתלמידים ולמורים בבית הספר.
- מהם הכישורים ותחומי המומחיות הנדרשים למנהלים כדי להשפיע על הלמידה באופן אפקטיבי?
כישורים אלו מחולקים לשלוש קטגוריות: הוראה, אנשים וניהול ארגוני.
- מהן ההתנהגויות והפרקטיקות המאפיינות מנהלים אפקטיביים?
ההתנהגויות משויכות לארבע קטגוריות: אינטראקציות ממוקדות הוראה עם מורים, יצירת אקלים בית ספרי מיטיב, קידום שותפות מורים וקהילות למידה מקצועיות וניהול אסטרטגי של כוח אדם ומשאבים אחרים.
- אילו התנהגויות ניהוליות מקדמות הוגנות בחינוך?
חלק זה רלוונטי במיוחד למנהלי בתי ספר שתלמידיהם חיים בעוני ובהדרה.
לעיון בדוח המלא לחצו על הקובץ להורדה
מקור
Grissom, J. A. Egalite, A. J. & Lindsay, C. A. (2021). How principals affect students and schools: A systematic synthesis of two decades of research. New York: The Wallace Foundation. 2021
עריכה לשונית
ורדה בן יוסף
עריכה מדעית
יונתן שיף
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
כל הכיתה, כל הזמן
האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
מעברים
שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.
תמונות מחיי המנהל
הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
המקום: חדר המנהל
מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.
יומן מסע
סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.
המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.