הרווח כולו שלך: הטמעת תרבות למידה ארגונית בבית הספר – גדעון זילר, מנכ"ל חברת מתודיקה

זמן קריאה: 34 שניות

למידה ארגונית היא מכלול התהליכים שמבוצעים בארגונים ובהם מתחולל אצל אנשים בארגון שינוי בידע, ובמיומנות, בדפוסי הפעולה ובדפוסי המחשבה הקשורים לתחומי הפעולה של הארגון.ברוב הארגונים, הזמן המוקדש ללמידה של העובדים נתפס כ"בזבוז זמן". אולם, במחקר שנעשה התגלה דווקא ההיפך: מהמחקר עלה כי לעובדים שלא עברו הכשרה מסודרת בתפקידם לקח פי 10 זמן להגיע לרמת הכישורים הנדרשת, מאשר לעובדים שעברו הכשרה מסודרת. על מנת ליצור למידה ארגונית, יש לבסס תרבות למידה, שהיא מכלול הערכים, האמונות ותפיסות העולם של הארגון על הלמידה בו. המחקרים מראים כי תרבות למידה ארגונית היא מכפילת תשואה. כלומר, ההשקעה בתרבות הלמידה הארגונית היא ההשקעה המניבה ביותר. ישנם חסמים רבים המונעים מאיתנו לקיים למידה ארגונית: המחיר כבד מדי, חוסר מעורבות של הצוות, חוסר זמן, היעדר ביטחון עצמי של המנהל, זה נתפס כמנוגד לעשייה שוטפת ודחופה ועוד רבים אחרים. ויחד עם זאת, הלמידה היא כדאית ביותר בכמה אספקטים: היא מאפשרת אופק התפתחותי, היא מצמצמת את זמן "כיבוי השריפות" כיוון שהיא מנחילה ידע אחיד לכל עובדי הארגון, היא הופכת את העובדים שלנו למקצועיים יותר והיא מספקת מודלינג של למידה, המחלחל למטה לכל דרגות הארגון.

מקור

זילר, ג' (דצמבר, 2011). "הרווח כולו שלך": הטמעת תרבות למידה ארגונית בבית הספר [סרטון וידאו]. ירושלים: מכון אבני ראשה

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

55

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

51

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

51

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

45

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

47

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

45

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

321