דוח מקינזי מבוסס על בדיקה מעמיקה ושיטתית של 25 מערכות חינוך בעולם ומנסה למצוא את הגורם המשפיע ביותר על איכותן של מערכות חינוך. מסקנתו חד-משמעית: "איכותה של מערכת חינוך אינה יכולה לעלות על איכות מוריה".
תקציר
דוח מקינזי המובא להלן בתרגום לעברית מחזק את תכנית הצעד הקובע של הסתדרות המורים להתחדשות מערכת החינוך בישראל. תכנית זו נשענת על ציר מרכזי אחד – מרכזיותו של המורה במערכת החינוך. מורים טובים הם המפתח למערכת חינוך איכותית.
דוח מקינזי מבוסס על בדיקה מעמיקה ושיטתית של 25 מערכות חינוך בעולם ומנסה למצוא את הגורם המשפיע ביותר על איכותן של מערכות החינוך. מסקנתו חד משמעית: "איכותה של מערכת החינוך אינה יכולה לעלות על איכות מוריה". איכות המורים, על פי הדוח, תלויה בשלושה גורמים:
איתור – בחירת מועמדים מתאימים למקצוע;
פיתוח – פיתוח והכשרה של המורים לצורך הפיכתם למורים משפיעים;
יכולת מערכתית – יכולתה של מערכת החינוך לספק הוראה איכותית לכל תלמיד בכל מקום.
תכנית הצעד הקובע של הסתדרות המורים ותכנית הרפורמה אופק חדש, אשר מבוססת על הראשונה, ממליצות על מיון קפדני של מועמדים להוראה, העלאת רף דרישות הקבלה להוראה, שיפור תהליכי ההכשרה, דגש על פיתוח מיומנויות למידה וחשיבה עצמאיות, התפתחות אישיותית ומקצועית מתמשכת, יצירת מסלולי קריירה, קידום בהתאם ליכולת מקצועית (ולא רק ותק).
הנחת היסוד של תכניות אלה היא שהגורם העמוק הקובע את איכות המורה וההוראה הוא התפתחות מקצועית ואישיותית בלתי נלאית תוך כדי עבודת ההוראה. גם הנחה זו מקבלת חיזוק מדוח מקינזי.
התכנית שלעיל, אם כן, בדומה לדוח מקינזי, קובעות: מורים, מורים ועוד פעם מורים. ההשקעה החינוכית המועילה ביותר היא במורים. מורים מעורבים בעבודתם, אחראים ומונעים להתפתחות מתמדת הם הערובה למערכת חינוך טובה. אנו, בהסתדרות המורים, מקווים שהמדינה, ובעיקר משרד החינוך ומשרד האוצר, שותפים עימנו לתובנה זו ונכונים לטפח את המורים ואיתם את מערכת החינוך כולה לטובת ילדינו ועתידנו.
מערכת הד החינוך יזמה את תרגום המסמך שלהלן ואת הפצתו כדי להעביר למורים, להנהגת משרד החינוך ולהנהגת המדינה את המסר, שהשקעה במורים היא המפתח לחינוך שכולנו מייחלים לו.
© כל הזכויות בעברית שמורות להד החינוך.
להורדת המאמר המלא על דוח מקינזי
מקור
מצורף להד החינוך, 82(6א'), יוני 2008
תרגום
יניב פרקש
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר