ערכים בחברה הישראלית- ד"ר גדי טאוב, עיתונאי וסופר, חבר סגל באוניברסיטה העברית

זמן קריאה: 22 שניות

האלמנט שמחבר אנשים ויוצר זהות מצוי בהיסטוריה. תפקידו של החינוך הוא לא להקנות כלים וידע. הדיבור על ההבדל בין כלים לידע הוא מגוחך. אי אפשר להקנות כלים בלבד, מבלי לצקת לתוכם את הידע המתאים והראוי. אנשים זקוקים לטקסטים, הם צריכים ללמוד אותם בעל פה, כך שהם יוכלו לגבש זהות סביבם. הטקסטים הם הבסיס לבניית הזהות. ולכן, לבית הספר יש תפקיד חשוב- האדם נולד ריק ומישהו צריך להחליט מה ימלא אותו. בית הספר הוא שמקנה זהות, הוא מופקד על המענה לשאלה "מי אני?", הוא מקנה זהות ע"י נרטיב היסטורי. הזהות נותנת מענה לשאלות מאין באת, לאן אתה הולך ובפני מי אתה עתיד לתת דין. הרצאה מתוך סדרת הכנסים 'מנהיגות. מה השאלה?!'.

מקור

טאוב, ג' (מרץ 2014). "ערכים בחברה הישראלית" (סרטון וידאו). ירושלים: מכון אבני ראשה

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

34

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

40

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

37

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

37

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

34