ניהול ולמידה בעידן משתנה: כנס מחוזי למנהלי בתי ספר, מפקחים ומנהלי אגפי חינוך
ד"ר אשר עידן, מומחה למדיה חברתית וחדשנות
18.12.2011כ"ב כסלו התשע"ב
מרכז הירידים, ביתן 10, שדרות רוקח, תל אביב
ניהול ולמידה בעידן הרשתות החברתיות
במשך 200 שנה, ההיררכיה הייתה ברורה. המורה הוא הכריש והתלמידים הם הדגיגים, הממשלה היא הכריש והאזרחים הם הדגיגים, העיתון הוא הכריש והאזרחים הם הדגיגים.
עד לאחרונה, לא הייתה דרך לנהל תקשורת ללא כריש דומיננטי ודגיגים קטנים פסיביים.
אבל בשנת 2005 משהו השתבש.
סיכום אירוע
ניהול ולמידה בעידן הרשתות החברתיות – דר' אשר עידן
מפייסבוק וטוויטר עד גוגל ואייפון: מהי רשת חברתית?
כדי להבין מהי רשת חברתית, נסתכל בתמונה של דגיגים וכריש. מיהו הכריש ומיהם הדגיגים?
במשך 200 שנה, ההיררכיה הייתה ברורה. המורה הוא הכריש והתלמידים הם הדגיגים, הממשלה היא הכריש והאזרחים הם הדגיגים, העיתון הוא הכריש והאזרחים הם הדגיגים.
עד לאחרונה, לא הייתה דרך לנהל תקשורת ללא כריש דומיננטי ודגיגים קטנים פסיביים.
אבל בשנת 2005 משהו השתבש.
בארצות הברית הבינו מאוד מהר, שהרשתות החברתיות, האייפון והאייפד אינם מהפכה של טכנולוגיה.
אמצעי התקשורת החדשים קשורים לחברה, לסוציולוגיה, לפוליטיקה, לתקשורת הבין אישית, לחיים שלנו.
הרשתות החברתיות משנות את חיינו ולכן הן גם משנות את דרכי הלמידה.
רשתות חברתיות בישראל
כשהופיעו הרשתות החברתיות בישראל ב-2005, התקשו לעכל את השינוי.
ומה קרה מאז?
בישראל יש 3.5 מיליון משתמשים בפייסבוק, מתוכם, מיליון צעירים בני 8-18, וחצי מהם בניגוד לתקנות של פייסבוק, שאוסרות על הרשמה לפני גיל 13.
בשנת 2010, צעירים בגילאי 8-18 בילו 4 שעות ביום בפייסבוק.
השנה, ב- 2011, כמות השעות גדלה ל- 8 שעות ביום.
איך משפיעה התקשורת החדשה על המהפכה החברתית?
במשך 200 שנה, הכרנו סוג אחד של תקשורת: המידע הונחת עלינו מלמעלה ואנחנו, הדגיגים, נותרנו פסיביים.
והנה, בשנת 2011, הכל השתבש: מהפכות במדינות ערב, המחאה החברתית בשדרות רוטשילד בתל אביב, המחאות בוול סטריט, ההפגנות בלונדון… כל העולם יוצא לרחובות.
למה זה קורה? מה שמאפיין את "המשוגעים" ברחובות זה שהם בני דור ה- Y. הם צעירים בני 35 ומטה שנולדו עם "כפית של אינטרנט" בפה. הצעירים נקראים דור ה- Y משום שזה בא מהמילה young וגם כיוון שהצעירים האלה שואלים על כל דבר: why? למה? הם רוצים את הכל מיידי- לטוב ולרע. הם לא מוכנים לקבל תורים, טפסים וביורוקרטיה.
במדינות ערב, שני שליש מהאוכלוסייה הם מתחת לגיל 30. חצי מהם מחוברים לאינטרנט.
עכשיו אפשר להבין למה למנהיגים הערבים אין עתיד: הדגיגים שהיו פסיביים במשך מאות שנים כבר לא צופים בטלוויזיה של מובארק, הם לא מקשיבים לרדיו של מלך ירדן, הם לא קוראים את העיתונים של קדאפי. יש להם פייסבוק, אל ג'אזירה, גוגל, אייפון… היום כל ילד יכול להחזיק בכיס שלו, בעזרת האייפון שלו – טלוויזיה, עיתון, דיסק און קי, אוניברסיטה שלמה.
מרגע חדירת הרשתות החברתיות, כל מה שידענו על ניהול השתנה וקשה לנו לעכל זאת. כל דגיג, שהיה בעבר נטול כוח – קיבל תגבור עצום. רשת פייסבוק פופולרית כיום יותר מאתר וואלה, ידיעות אחרונות והרדיו. כל דגיג יכול לנהל את עצמו – והוא לא צריך מישהו שינהל אותו.
2011: שנת המפנה
שנת 2011 הייתה רעידת אדמה ברמה 5 בסולם ריכטר, והשינוי הגדול עוד לפנינו.
מי שפקח עיניים, ראה את השינוי כבר ב- 2008, במערכת הבחירות של אובמה בארה"ב. אובמה היה אדם אנונימי, וכשהוא בא לישראל אף אחד לא טרח לפגוש אותו. ביום הבחירות בארצות הברית כתבו כל העיתונים בישראל שלא יכול להיות שהאמריקאים יבחרו באיש הזה לנשיא. והוא נבחר.
איך? כי הוא השתמש ברשתות החברתיות. הוא הבין מה הכוח שלהן, בעוד המתחרים גייסו את התרומות שלהם בדרכים הישנות- אצל בעלי ההון. אובמה הבין שאם הוא יבקש ממיליון אמריקאים תרומה של 100 דולר בממוצע – הוא יצליח לגייס מאה מליון דולר. ואכן, הוא לקח את הבחירות בהליכה, בניגוד לכל מה שחשבו בישראל, עם גיוס של 500 מיליון דולר.
רק כשזה הגיע לשדרות שלנו ולבתים שלנו, הבנו ששנת 2011 היא שנת מפנה.
חכמת ההמונים: ההמון חכם מכל גאון
בעולם החדש, יחסי הכוחות של הכריש והדגיגים השתנו בשלושה מישורים:
-
מתקשורת שכיוונה היה מיחיד לרבים, נוצרה תקשורת בצורת "רבים לרבים": האקשן קורה בכיכר תחריר, בכיכר הבימה.
-
מתקשורת שנעה למעלה – למטה, עברנו לתקשורת שנעה מלמטה- למעלה: ועדת טרכטנברג לא הוקמה מיוזמה ממשלתית אלא מתוך מחאת ההמונים וכך גם מחאת הקוטג'.
-
מתקשות של מונולוג – לדיאלוג.
העיקרון שעומד מאחורי השינויים האלה הוא עיקרון ניהולי. התפיסה החדשה מציגה עיקרון אחד מאוד מוזר:
ההמון חכם יותר מכל גאון וההמון חזק יותר מכל שלטון.
גוגל היו הראשונים לגלות את העובדה שההמון חכם מכל גאון. ביום אחד, מתבצעים בגוגל 3 מיליארד חיפושים, וגוגל מוכיחה 3 מיליארד פעמים ביום שההמון חכם מהגאון, על ידי כך שהיא נותנת להמון להחליט מהם הערכים החשובים ביותר והפופולאריים ביותר. אם מספקי אנשים לוחצים על אותו ערך בגוגל, הערך הזה הופך לראשון שיעלה בחיפוש. זוהי הסיבה בגללה גוגל שווים היום 200 מיליארד דולר. מנועי החיפוש שהיו קיימים לפני גוגל הסתמכו על גאונים, על פרופסורים, אקדמאים, מתמטיקאים. גוגל מסתמכים על ההמון- איך אפשר לסתור 3 מיליארד מצביעים?
מהפכת החינוך וניהול בעולם משתנה
קיימים שלושה גורמים רלוונטיים לשינוי המתרחש בחינוך:
-
הרשתות החברתיות
-
דור ה- Y
-
Chindia= china ו- india: בעוד 9 שנים, המדינה הכי עשירה בעולם תהיה סין. כמה שנים אחריה, תתפוס הודו את מקומה כמדינה העשירה בעולם. נדמה לנו שמדינות אלה הן מדינות עולם שלישי- אך המצב רחוק מאוד מכך.
ארצות הברית חייבת לסין טריליון דולר- וזה משפיע באופן מיידי על הכיס של כולנו.
95% מכל הבגדים שאנחנו קונים בקניון מיוצרים בסין.
למעשה, רבע המהנדסים והמתכנתים הכי מוכשרים בהודו מהווים את כל כמות המהנדסים והמתכנתים בישראל וארצות הברית ביחד. ויחד עם זאת, הם גובים רבע מחיר.
לכן, אין עתיד למקצועות האלה בישראל.
החיבור של שלושת הדברים האלה מתחברים בסרטון שהראה אשר בהרצאה: did you know?
לצפייה בסרטון הכנס לקישור – http://www.youtube.com/watch?v=cL9Wu2kWwSY
כמה עובדות מרתקות על העולם החדש:
-
בסין יש יותר דוברי אנגלית מאשר בארצות הברית כולה
-
הג'ובים הכי מבוקשים ב- 2010 לא היו קיימים ב- 2004
-
צעירי דור ה- Y הם לא יציבים ולא נאמנים, עד גיל 38 הם מחליפים 10 מקומות עבודה
-
רוב הזוגות בארצות הברית מכירים דרך האינטרנט
-
מספר הודעות ה- SMS שנשלחים ביום עולה על אוכלוסיית העולם כולה
-
לרדיו לקח 40 שנה להגיע ל- 50 מיליון איש, לטלוויזיה לקח 13 שנה, לפייסבוק לקח שנתיים.
-
בתקופת נפוליאון, את כמות הטקסט שאנחנו קוראים בעיתונות בסוף שבוע- קראו לאורך כל החיים.
-
מה שאנחנו לומדים בשנה א' באוניברסיטה הופך ללא רלוונטי בשנה ג'.
העולם משתנה כל כך מהר.
מהו ניהול בעולם כל כך משוגע ומהיר? ניהול זה הבנה, שיחה, שיתוף.
בחנוכה שרים "כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן". זו בדיוק הנקודה במהפכה: לכל אחד יש ידע בתחום מסוים. אם אנחנו יודעים לחבר את הכל ברשת- אנחנו מקבלים אור איתן יותר מכל מה שהיה קיים אי פעם בעולם.