מנהיגות חינוכית

אירוע עבר

סדנת אומן

חזון, ערכים ותוצאות

עם פרופ' אריה סקופ, מייסד מייקרוסופט ישראל

21.01.2010ו' שבט התש"ע

קמפוס גבעת רם, האוניברסיטה העברית, ירושלים

אירוע עבר

סדנת אומן

חזון, ערכים ותוצאות

במוקד הרצאתו של סקופ עמד נושא המצוינות. סקופ דיבר על מרכיבי ההצלחה הארגונית, ועל מאפייניו של ארגון מצוין. סקופ בחן את הנושא ממספר זויות שונות, וחזר על עמדתו ולפיה עדיף לעשות פחות אבל היטב.

בהרצאה העלה סקופ מספר דילמות מעולם הניהול. כתמיד, דבריו של סקופ עוררו עניין רב, ולעתים התפתח דיון ביחס ליכולתם של מנהלי בתי ספר ליישם את המלצותיו במציאות של מערכת החינוך הישראלית. הנה חלק ממהמגוון הרחב של נושאים שנידונו בהרצאה.

סיכום אירוע

אריה סקופ, לשעבר מנכ"ל HP ישראל ומיקרוסופט ישראל, וכיום יו"ר ארגון מחשב לכל ילד, הגיע לבאר שבע כדי להציג למנהלי בתי ספר את משנתו הניהולית. זו הפעם השלישית שסקופ משתתף בסדנת אומן, וכמו בפעמים הקודמות, גם הפעם עוררה הרצאתו, המתובלת בסיפורים שונים מאחורי הקלעים של עולם הניהול,  עניין רב.

במוקד הרצאתו של סקופ עמד נושא המצוינות. סקופ דיבר על מרכיבי ההצלחה הארגונית, ועל מאפייניו של ארגון מצוין. סקופ בחן את הנושא ממספר זויות שונות, וחזר על עמדתו ולפיה עדיף לעשות פחות אבל היטב.

בהרצאה העלה סקופ מספר דילמות מעולם הניהול. כתמיד, דבריו של סקופ עוררו עניין רב, ולעתים התפתח דיון ביחס ליכולתם של מנהלי בתי ספר ליישם את המלצותיו במציאות של מערכת החינוך הישראלית. הנה חלק ממהמגוון הרחב של נושאים שנידונו בהרצאה.

התמקדות לעומת התפרשות

לדברי סקופ, עדיף להתמקד בביצוע מצוין של מספר מצומצם של משימות, ולא לקבוע יעדים שאפתניים מדי. סיסמתו היא: לעשות פחות אבל היטב, ומשמעות הדברים היא קביעת סדר עדיפויות ופעולה בהתאם. "עובד אחד טוב עדיף על שניים בינוניים", אמר סקופ.

בעקבות טענתו כי יש להשקיע את המאמצים במקומות המשמעותיים בארגון התפתח דיון בין המשתתפים. אחת ממנהלות בתי הספר טענה שיש לשקול לבטל את הנוהל הקיים, ולפיו חלק משעות העבודה של המנהלים מוקדשות להוראה. לדבריה, יש בכך בזבוז של משאבים, והדבר דומה למנהל מפעל העובד כפועל ייצור.

החלטה לעומת ביצוע

הדיון שריכז את מירב תשומת הלב עסק בשאלה מה עדיף – החלטה מצוינת וביצוע בינוני או החלטה בינונית וביצוע מצוין. לטענת סקופ, עדיפים ביצועים מצוינים על יעדים מצוינים אך שאפתניים מדי. לדבריו, ביצוע בינוני הוא תולדה של חוסר משאבים, ויש לקחת זאת בחשבון כאשר מקבלים החלטות. "אם אין לכם משאבים לביצוע מצוין של רעיון מצוין, קחו את הרעיון הבינוני שאתם יכולים לבצע בצורה מצוינת", טען סקופ.

מספר מנהלי בתי ספר שאלו האם צורת המחשבה הזו לא מובילה לבינוניות. על כך השיב סקופ שיש לקבוע יעדים מאתגרים, ואפילו לקחת סיכונים. אבל לא ניתן לעשות זאת בלי להעריך אלו משאבים עומדים לרשותנו, ולנתח את היחס בין סיכוי לסיכון.

דברים אלה עוררו את אחד המנהלים שטען בתוקף כי מערכות החינוך בישראל בנויות על הימורים. "מנהלי בתי ספר לא יודעים כמה משאבים יש להם אפילו כדי לעבור את השנה בשלום, ודאי שלא להיכנס לאתגרים. בעבודתי כמנהל לקחתי הרבה סיכונים". לדבריו, מנהל בית ספר עובד כבולם זעזועים בין ההורים, העירייה ומשרד החינוך, ועליו לשדר עסקים כרגיל.

סקופ הודה שפעמים רבות יש לקחת סיכונים במצב של אי ודאות, אבל המליץ לערוך תכנית שנתית כוללת בהתאם לידע שנמצא ברשותנו.

ערכים לעומת נהלים

סקופ דיבר על החשיבות של תרבות ארגונית בריאה המבוססת על ערכים, ולא על נהלים. לדבריו, ארגון מתפקד טוב יותר ללא נהלים. כאשר נקבעים נהלים, טען סקופ, רוב בני האדם נוטים לנצל את כל מה שהנהלים מאפשרים. לעומת זאת, כאשר אין נהלים רשמיים, אנשי הארגון פועלים בהתאם לערכים.

בשיחה שהתנהלה לאחר מכן נחלקו המשתתפים בשאלה האם המערכת הבית ספרית יכולה לפעול ללא נהלים ברורים. אחת המשתתפות הקשתה וטענה שלפעמים ישנם מורים המבקשים נהלים ברורים ואחידים. לעומת זאת, מנהל בית ספר אמר שלדעתו מנהל טוב הוא מי שיודע להגמיש את הנהלים.

סקופ המליץ למנהלי בתי הספר לתת למורים חופש פעולה. לדבריו, רוב ההמצאות והחידושים מגיעים ממורים מהשורה, שמכירים את השטח ומוכנים להעז.

ערכים לעומת ביצועים

מי עדיף? עובד עם ערכים גבוהים וביצועים נמוכים או עובד עם ערכים נמוכים וביצועים גבוהים. סקופ אמר שנסיונו מלמד אותו כי יש לתת הזדמנות למי שערכיו גבוהים והישגיו נמוכים. לעומת זאת, המשך העסקה של עובד בעל ערכים נמוכים תפגע בסופו של דבר בארגון, ובמקרה שלנו – בבית הספר. ערכים חשובים יותר מביצועים, סיכם סקופ את הרצאתו.

תמונות מסדנת האומן עם אריה סקופ

המנהלים נפגשו עם אריה סקופ במסגרת סדנת האומן בנושא - "חזון, ערכים ותוצאות"