"הכתובת הייתה על הקיר" – גרפיטי בבית הספר

מאת טובה מיטלמן-בונה
זמן קריאה: 8 דקות

במרכזו של חקר המקרה – דמותה של מנהלת המנסה להתמודד עם אירוע של הפרת משמעת בחטיבת ביניים: תלמידים ריססו כתובות גרפיטי ובהן הכפשות של בית הספר ואחת המורות. המנהלת מתלבטת במי להיוועץ וכיצד לפעול בקשר למורה. המקרה מעלה סוגיות הקשורות בסגנון מנהיגות וקבלת החלטות, יחסים בין המנהלת לאנשי הצוות וטיפול בהפרות משמעת.

מקור

עיבוד ל: מיטלמן-בונה, ט' (2007). "בני טובים – לאן?" – גרפיטי על הקירות. בתוך: חקרי מקרה למנהלים: מנהלים לומדים מסיפורי מנהלים (עמ' 51-61). תל-אביב: מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית 2007

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

263

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

256

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

252

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

248