הזדהות וערות: יסודות במעורבות ההורים בעבודת בית-הספר

מאת יצחק פרידמן, יעל פישר
זמן קריאה: 6 שניות

מטרת המאמר היא להציג שני יסודות של השאיפה למעורבות של ההורים, או הימנעות ממנה, שמוגדרים כהזדהות ההורים עם בית הספר, מטרותיו ותכניו, וכערות של ההורים למתרחש בבית הספר ולשינויים בו.

מעורבות הורים בעבודת בית– הספר היא סוגיה, שחשיבותה הולכת וגדלה בעשורים האחרונים בעולם ובישראל וניסיונות רבים נעשו עלידי חוקרים ואנשי מעשה להבין אותה ואת מקורותיה.

המאמר הנוכחי מציג שני יסודות מרכזיים העשויים לסייע בהבנת הסוגיה הזאת: הזדהות ההורים עם בית – הספר וערותם למתרחש בו. מטרותיו של המאמר הן להגדיר באופן אופרציונלי את שני המושגים הזדהות וערות ולבחון את המבנה האמפירי שלהם, להציג מודל המתאר קשרים אפשריים בין רמות שונות של הזדהות וערות, וכמו כן למצוא קשרים בין משתני הרקע של ההורים לבין רמות ההזדהות והערות, שהם מדווחים עליהן. המחקר, שעליו מדווח במאמר זה, כלל 202 הורים, שמילאו שאלונים אנונימיים ובהם סולמות להערכת רמות ההזדהות והערות, וכן נתונים על משתני הרקע שלהם. עלפי ממצאי המחקר נקבעו רכיבי ההזדהות והערות וכמו כן שכיחות השילובים האפשריים בין הרמות השונות של הזדהות וערות ההורים. שילובים אלה יצרו בסיס לטיפולוגיה של התנהגות הורים בסוגיית המעורבות בעבודת בית– הספר. נמצאו קשרים בין מספר משתני רקע של ההורים לבין רמת ההזדהות שלהם, ולא נמצאו קשרים בין משתני הרקע שלהם לבין רמת הערות. ממצאי המאמר עשויים לשמש בסיס חשוב להמשך המחקר בשאלת מעורבות ההורים בעבודת ביתהספר.

 

עיונים במינהל ובארגון החינוך , 26: 34-7, 2002. © כל הזכויות שמורות לאוניברסיטת חיפה

להורדת המאמר המלא בנושא "הזדהות וערות: יסודות במעורבות ההורים בעבודת בית-הספר ":

מקור

עיונים במינהל ובארגון החינוך, 26: 34-7, 2002 2002

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: יפה בניה

ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.

226

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

230

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

224

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

220

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

216