איך תוכל/י להוביל את בית-הספר בדרך שממצה את הכוחות האנושיים, המקצועיים והיצירתיים שלך, של המורים, ושל קהילת בית הספר? תיאוריית U, שפותחה באוניברסיטת MIT בארה"ב, מציעה בדיוק את זה. זו תפיסה חדשנית למנהיגות ולהובלת תהליכים בגישה מערכתית, שיתופית ויצירתית, הקשובה באופן עמוק לחוויה האנושית. בעקבות ניסיונות מוצלחים ביישום הגישה בשדה החינוך בארץ ובעולם, אנחנו מציעים לך להצטרף לתהליך!
רציונל: מדוע זה חשוב ומדוע עכשיו?
ניהול בית ספר הוא תפקיד מאד אישי ומאד מערכתי. המנהלים ממלאים את התפקיד מתוך סך מקצועיותם, אישיותם וניסיון חייהם, המורים והתלמידים מביאים איתם לבית הספר את מי שהם. בנסיבות אלה על המנהלים להוביל תהליכים מערכתיים, מניבי תוצאות והישגים. לעתים בין המימד האישי והמערכתי מתקיים מתח מאתגר.
התוכנית המוצעת כאן מכוונות אל העוצמות ואל האתגרים שיש בניהול בית ספר בשני המימדים – האישי והמערכתי. גישה זו תורמת באופן עוצמתי ליכולת של המנהלים לפעול מתוך חיבור לעמוד השדרה שלהם, חיבור לסביבה ובתעוזה להתנסות ולפרוץ דרכים חדשות. היא תורמת לאיכות מערכות היחסים בתוך בית הספר ועם גורמים נוספים בקהילה ובמערכת הרחבה.
זו גישה רלוונטית במיוחד בתקופה שבה אנו נמצאים, שכן היא מציעה חיבור הדוק ופורה בין הוויה (Being) ועשייה (Doing) ומזמנת מרחבים שבהם ניתן לחוות well-being ולהפעיל את היצירתיות שבאדם תוך עיסוק בתכנים המקצועיים שמרכיבים את היום-יום. בנוסף, היא מציעה פרדיגמה אחרת להתקדמות מההווה אל העתיד בתוך מציאות רוויה באי-ודאות. הגישה סוללת את הדרך להתמודדות אפקטיבית עם אתגרים לא מוכרים ורב-ממדיים מתוך הבנה עמוקה של המציאות וחיבור למקורות המוטיבציה, ליצירה ולהשראה.
מהן מטרות התוכנית?
לפתח תעוזה ומסוגלות לפעול בחיבור בו-זמני ל'עצמי' האישי-מקצועי ולסביבה הרחבה
לפתח מיומנויות של תקשורת אפקטיבית במגוון הממשקים שמערב התפקיד
לחקור אזורי עיוורון ולרכוש פרספקטיבות ותובנות חדשות ביחס למנהל.ת ולמערכת בהובלתו.ה
לרכוש מבחר עשיר של עקרונות וכלים שניתן ליישם מתוך גישת ה-U
מה נלמד? במה נתנסה?
במסגרת התוכנית, נכיר את המתודולוגיה, עקרונות וכלים פרקטיים של גישת ה-U להובלת תהליכים מתוך הקשבה עמוקה לחוויה האנושית. נשכלל מיומנויות של הקשבה לעצמי ולאחרים, נפתח מבט רענן על המנהיגות של המנהל.ת ועל בית-הספר, וניצור פעולות חדשות לביצוע בבית הספר, למימוש החזון וללמידה המשכית.
התוכנית תתקיים במבנה רב שכבתי:
לימוד ידע תאורטי
רכישת כלים מעשיים
התנסות בכלים בקבוצת ההכשרה
יישום הכלים בשדה הפעולה
למידה מתוך ההתנסויות והיישום
למי זה מתאים?
למנהלות ולמנהלים משנה שלישית ומעלה
למי שנכונים/ות לעבודה אישית מעמיקה ולשיח פתוח ומשתף
למי שדעתם/ן פתוחה והם/ן סקרנים/ות להתנסות בגישה ובכלים אחרים
למי שרוצים/ות להיות בחזית הידע של גישות עדכניות למנהיגות ולהובלת תהליכי שינוי
למי שרוצים/ות ויכולים/ות להתמסר ללימוד מעמיק, לנוכחות מלאה, למעורבות פעילה בכל המפגשים, לתרגול, להתנסות ולביצוע משימות בין המפגשים
מה אומרים הלומדים?
שאלנו מנהלי בתי ספר שהשתתפו בתוכנית איזה כלים הם קיבלו ומה הם חשבו עליה. אלו היו התשובות שלהם:
יואב שמולביץ', מנהל חמ"ד מודיעים תל-אביב: "זה גיים צ'נג'ר. להיות מודע להקשבה שלך, לדרך ניהול הדיון – זה עולם ומלואו"
הרב ד"ר יהודה ג'ייסון, מנהל ישיבת בנ"ע אורות יהודה: "קיבלתי 'דרך חיים' – צורת הסתכלות על העולם ועל העבודה הארגונית והניהולית שלי. ברמה האישית התמלאתי ביותר אמונה בעצמי וביכולות שלי".
אפרת שלום, מנהלת הקריה למנהיגות ולמדעים אורט לוד: "הזזתם לי את המחט. אנחנו שבעי השתלמויות וזו בשורה".
אודליה אלישע, מנהלת ביה"ס היובל יהוד: "זה מסע אישי מרתק ומקדם, נותן כלים למציאות המשתנה".
ג'יהאן ברבארה, מנהלת חט"ב א' אבו סנאן: "אני מרגישה שינוי בניהול שלי ובמערכות היחסים שלי עם המורים והקהילה"
אימאן ח'ליפה, הממונה על חטיבות הביניים במשרד החינוך: "הקורס נתן לי כלים אופרטיביים לניהול אפקטיבי והשקפת עולם ניהולית מבוססת עומק, מודעות עצמית וחוויה"
יהודה רוזנברג, מנהל כפר הנוער הדתי כפר חסידים: "זה קורס שמשנה תפיסות ובעיקר יישומי מאוד ותורם לעבודת המנהל/ת"
מה זה דורש ממני? למה אני מתחייב/ת?
התוכנית נבנית כתהליך. נדרשת השתתפות מלאה ופעילה בכל המפגשים וביצוע התנסויות בין המפגשים, שחלקן מערבות ומשתפות א.נשים נוספים בסביבת בית-הספר (במסגרת שעות א-סינכרוניות של התכנית).
מבנה התוכנית
תהליך הפיתוח המקצועי יהיה בן 40 שעות אקדמיות.
6 מפגשים פיזיים פנים אל פנים. המפגשים מתחילים בשעות הבוקר (10-16). המנהל/ת נדרש/ת לוודא כי ימי למידה אלה יהיו היום החופשי לאותו שבוע, תוך החלפת היום החופשי בתיאום עם המפקח/ת – סה"כ 34 שעות אקדמיות
3 מפגשים א-סנכרוניים (תינתן אפשרות בחירה מבין 5 משימות א-סנכרוניות) – סה"כ 6 שעות אקדמיות.