תהליך התפתחות ולמידה של מנהלים בראשית דרכם מתבסס על ההנחה שהמנהל זקוק לתמיכה מתמשכת ולהתפתחות מקצועית ואישית במהלך הקריירה שלו, ובעיקר בשנותיו הראשונות בתפקיד.
תהליך התפתחות ולמידה של מנהלים בראשית דרכם מתבסס על ההנחה שהמנהל זקוק לתמיכה מתמשכת ולהתפתחות מקצועית ואישית במהלך הקריירה שלו, ובעיקר בשנותיו הראשונות בתפקיד.
האתגר המרכזי המזומן למנהלים בראשית דרכם הוא השילוב בין למידה של בית הספר ודרישות התפקיד ובין הצורך והרצון להתמקם בתפקיד המנהל: לקבל החלטות, להתוות כיוון ולגבש את זהותו הניהולית כמנהיג פדגוגי של בית הספר. מול אתגר זה זוכים המנהלים לליווי ולהנחיה במסגרת קבוצת עמיתים, ולהדרכה אישית הניתנת על-ידי מנהלים ותיקים.
מנהלים מדווחים שמסגרת לימוד קטנה ואינטימית בקבוצת השווים היא אחד מכלי ההתפתחות המשמעותיים ביותר עבורם. תהליך למידה קבוצתי, שבו נפגשים יחד מנהלים חדשים ומתלבטים בסוגיות דומות, המשותפות לכולם, מאפשר למנהל בראשית דרכו להתבונן על עצמו, להיות מודע למה שהוא חווה בתפקידו החדש, לפתח זהות ניהולית, ולחשוב על התהליכים שהוא מעוניין להוביל בבית הספר. התהליכים מתקיימים בקבוצות מחוזיות בהנחיית מנחי המכון.
לפרטים על הקבוצות אפשר לפנות לרפרנט לאבני ראשה ו/או למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז.
ההדרכה האישית מבוססת על גישה הוליסטית הרואה באדם ישות אחת שלמה ומכירה בכך שכדי לאפשר גדילה וצמיחה מקצועית חייבים להתייחס לכלל מעגלי התפקוד האנושי. לצד אלה, ההדרכה האישית מכוונת לסייע בידי המנהל לפתח אופני פעולה מגוונים שיסייעו לו להשיג את התוצאות המצופות ממנו כמנהל בתחילת דרכו. ההדרכה האישית מסייעת למנהל החדש להתמקם בתפקידו באמצעות פיתוח יכולת התבוננות עצמית, הבנת הקשר, זיהוי יכולותיו האישיות של המנהל והפיכתן לכלי בעבודתו.
להלן מטרותיה העיקריות של ההדרכה האישית:
לתמוך במנהל בית הספר וללוות אותו בתהליך גיבוש זהותו הניהולית;
לסייע למנהל למצב את עצמו כמנהיג וכמוביל מערכתי ופדגוגי;
ליצור מרחב בטוח שבו יוכל המנהל החדש להתלבט, לשאול ולבדוק יחד עם עמית מנוסה כל נושא הקשור בתפקידו החדש.
מרבית המדריכים האישיים הם מנהלים מכהנים התורמים מניסיונם הניהולי למפגשי ההדרכה.