תכנית לעובדי הוראה מנוסים ומנהיגי ביניים לקראת מכרזי הניהול וכניסה לתפקיד ניהול בית ספר
מערכת החינוך בישראל ניצבת מול אתגר משמעותי של מחסור הולך וגדל במנהלות ובמנהלים איכותיים. מדובר בצורך מערכת מתמשך, כאשר יותר ויותר מוסדות חינוך מתקשים לאייש תפקידי ניהול. הדבר ניכר בירידה במספר הפונים למכרזי ניהול, עלייה במינויים שאינם עומדים בדרישות הסף, והתרחבות במספר המכרזים שנותרים פתוחים ואינם מאוישים עם פתיחת שנת הלימודים.
הסיבות לכך מגוונות: מורכבות התפקיד, עומסי העבודה, השחיקה הגבוהה, תנאי העבודה והיעדר תמריצים מספקים. מחסור זה מאיים על איכות הניהול החינוכי ועל יכולת המערכת להבטיח הצלחה פדגוגית ארוכת טווח.
תמונת מצב
כדי להתמודד עם המצב, משרד החינוך ומכון אבני ראשה גיבשו מענה כולל אשר מתמקד בהצמחת עתודות ניהול איכותיות. זה כולל בחינה מחודשת של תהליכי האיתור והמיון, עידוד פעיל של עובדי הוראה בשלים להתמודד למכרזים, וליווי אישי ומקצועי למועמדים הפוטנציאליים.
מהלכים אלו מתבצעים, בין השאר, באמצעות תוכניות עתודה לניהול, שמטרתן לטפח מועמדים לניהול ולציידם בכלים, ידע וביטחון עצמי – לקראת הגשת מועמדות למכרזים ולכניסה לתפקיד בפועל.
סיכום ביניים – הנחות יסוד
תוכנית העתודה לניהול נבנתה כדי לסייע למשתתפיה:
התוכנית מבקשת להוות שלב ביניים חשוב במסלול ההתפתחות המקצועית – בין ההוראה לניהול. היא איננה תוכנית הסמכה לניהול ואינה מבטיחה קבלה למכרז, אך היא מעניקה תהליך משמעותי של בירור, התבוננות ולמידה אשר יסייעו להשתלבות מיטבית בתפקיד הניהולי.
המסגרת כוללת 100 שעות למידה לאורך שנת לימודים:
הקבוצה מונחית על-ידי שני מנחים: נציג מטעם מכון אבני ראשה ומנחה מהמחוז. הלמידה מתקיימת בקבוצה אינטימית, וכוללת תכנים פרקטיים ותהליכיים, סדנאות, הרצאות, סיורים והיכרות עם בעלי תפקידים מרכזיים.
הציר המארגן של התכנית
המסע החינוכי בתכנית מתנהל לאורך שלושה צירי התפתחות מרכזיים:
שלושת הצירים משתלבים באופן אורגני לאורך התכנית, ומשמשים בסיס לחשיבה מערכתית, גיבוש עמדה מקצועית והתבוננות מעמיקה.