מנהלי בתי ספר בישראל, יהודים וערבים כאחד, פועלים במציאות חינוכית, חברתית ותרבותית מורכבת. מנהלי בתי ספר מופקדים על חינוכו של דור העתיד, ומתמודדים עם סוגיות חינוכיות הנגזרות מערכים של סובלנות, פלורליזם וקיום משותף. יישום ערכים אלו הלכה למעשה הוא אתגר חשוב העומד בפני כל מנהל.
תכנית הקיום המשותף מקדמת מפגש בלתי אמצעי בין מנהלי בתי ספר מכלל המגזרים בחברה, המעוניינים להשפיע על עמדות מורים, תלמידים והורים ביחס לחיים המשותפים בין יהודים וערבים במדינת ישראל – במטרה לקדם חברה דמוקרטית המבוססת על עקרונות של שוויון, צדק, אמון וכבוד הדדי.
התכנית היתה פעילה בשנים תש"ע – תשע"א.
מטרות התכנית
-
פיתוח חזון אישי וקבוצתי לעתיד משותף תוך כיבוד השונות
-
בירור תפקידם המעשי של מנהלי בתי ספר בעיסוק בעמדות התלמידים והמורים כלפי האחר
-
פיתוח חשיבה ביקורתית ולימוד כלים תיאורטיים ומעשיים להתמודדות עם מציאות מורכבת בחברה הישראלית
תכנים מרכזיים
-
סוגיות הנוגעות לזהות אישית, זהות קולקטיבית ורב תרבותיות
-
מהות האזרחות במדינה ותפיסתה על ידי הקבוצות השונות, הגדרת החברה המשותפת ומרחב ציבורי – אזרחי משותף
-
מנהיגות והובלת שינויים בית-ספריים בנושאים חברתיים בחברה רב תרבותית
קהל יעד
התכנית מיועדת למנהלי בתי ספר מכהנים ממגזרים שונים בעלי ותק בניהול של לפחות 4 שנים.
מסגרת שעות
90 שעות לאורך שנה ומחצה ומפגש מרוכז בן יומיים בחודשי הקיץ
תמונת מצב עדכנית
תכנית קיום משותף התקיימה בשנה"ל תשע"א – תשע"ב ומחזור א' סיים את לימודיו. בתכנית השתתפו 28 מנהלי בתי ספר, יהודים וערבים. במסגרת התוכנית, הובילו המנהלים פרויקטים משותפים. בשלב זה, אין הרשמה למחזורי המשך לתוכנית.