התמקדות ביחיד

שווים: תמיכה בית ספרית בשוויון הזדמנויות

4 פריטים בסוגיה

דרכים מעשיות לניהול וארגון של הסביבה הבית ספרית לתמיכה טובה יותר בשונויות בין תלמידים – בדרך להבטחת שוויון הזדמנויות. האתגר הכרוך בהוראה ובניהול של שונויות בכיתה ובבית הספר ניצב בראש רשימת הנושאים המטרידים מורים ומנהלים. השונות בתוך הכיתות ובין בתי הספר בישראל עצומה. בחלקה היא משקפת את השונות המאפיינת את המציאות הישראלית – שונות חברתית-כלכלית, שונות לשונית ושונות תרבותית, ובחלקה היא משקפת שונות אישית בין התלמידים – ביכולות, בצרכים, בטמפרמנט ובסגנונות הלימוד. המודעות והרצון הכן של מורים ומנהלים להיענות לצרכים של כל התלמידים ולהתאים את תהליכי ההוראה והלמידה לכל תלמיד גברו מאוד בשנים האחרונות, עם התבססותה של הגישה הפיידוצנטרית הממקמת את התלמיד ואת צרכיו הייחודיים בלב תהליכי הלמידה. תכני החוברת "שווים – תמיכה בית ספרית בשוויון הזדמנויות" מציעים דרכים מעשיות לניהול וארגון של הסביבה הבית ספרית לתמיכה טובה יותר בשונויות בין תלמידים – בדרך להבטחת שוויון הזדמנויות. בשל מדיניות זכויות יוצרים, מפורסמים באתר אבני ראשה ארבעה מאמרים מתוך החוברת השלמה.

כל התכנים בנושא שווים: תמיכה בית ספרית בשוויון הזדמנויות

מאת: גילמור קשת-מאור

האתגרים הגדולים העומדים לפני מערכת החינוך כיום הם השונויות והפערים בקרב התלמידים. השונות יכולה להיות, בין השאר, קוגניטיבית, תרבותית או שונות בהרכב של חוזקות והעדפות למידה. במהלך השנים השתנו התפיסות לגבי הוראה המותאמת לשונות זו. המחברת מתארת את התפיסות ומציגה הגדרה עדכנית ועקרונות מפתח להוראה דיפרנציאלית, וכן מציגה את תפקיד המנהל בתמיכה בהוראה זו.

154

מאת: ערן ברק מדינה ואחרים*

המעבדה להטרוגניות בחינוך נפתחה ביוזמת משרד החינוך סביב נושא ההטרוגניות בחינוך: כיצד נכון למורה ולבית הספר לפעול במציאות שיש בה שונות גדולה בין תלמידים בהיבטים רגשיים, קוגניטיביים, מוטיבציוניים, תרבותיים, ועוד. במסגרת המעבדה מתקיימים מפגשים של מנהלים ושל צוותים מובילים מכמה בתי ספר, ונעשית בהם למידה וחשיבה משותפת שאמורה להוביל לפיתוח מודל יישומי נפרד לכל בתי הספר. המאמר מציג את התפיסה המשותפת ההולכת ומתגבשת במעבדה ולאחר מכן מתייחס לתפיסה זו בהשוואה למאמר של גליקסון וגרזון, שתרגומו מופיע בספר "שווים: תמיכה בית ספרית בשוויון הזדמנויות"

114

מאת: לילך דולב

בית ספר ששואף להגביר את שוויון ההזדמנויות בקרב תלמידיו פועל על בסיס ההנחה שכל אחד מסוגל ורוצה להצליח, וכל אחד יכול להצליח אם תותאם לו הדרך. תפיסה בית ספרית של שוויון הזדמנויות ונקיטת צעדים לקידומה יכולה לאפשר לבני נוער מתקשים למצות את יכולותיהם. הדרך יכולה להיות מבוססת על הוראה מותאמת אישית שמציבה את התלמיד במרכז העשייה ומאפשרת את קיומה באמצעות הארגון הפדגוגי. כיתות דוגמת מב"ר, אתגר, אומ"ץ וכדומה הן מסגרות שקולטות תלמידים עם קשיי למידה וקשיים רגשיים. ארגון הפדגוגיה הבית ספרית ודרכי ההוראה והלמידה הם המפתח להצלחה בכיתות אלו ולעמידה בדרישות סטנדרטיות כגון בחינות בגרות.

106

מאת: יעל נאות-עופרים

הצלחות בית ספריות "של אחרים" זוכות לעתים מזומנות לתגובות מבטלות בשל הבדלים תרבותיים, חברתיים, מערכתיים, ארגוניים וכיוצא בזה. מלכתחילה ברור כי התנאים בהם פועל בית ספר בטקסס או בטנסי אינם דומים לתנאים שבהם פועל בית ספר בהר הנגב או בתל אביב. אז למה לטרוח ולהשוות? ובכל זאת, במבט נוסף, יש דמיון רב בין הצלחות בבתי ספר ישראליים ובין אלו המתוארות במאמר של גליסון וגרזון, שתרגומו מופיע בספר "שווים: תמיכה בית ספרית בשוויון הזדמנויות".

106

4 מתוך 4 פריטים