אתגרי ניהול ומנהיגות במאה ה 21 – כיצד זה נוגע לנו?
עם טובה אורבוך יועצת בכירה לפיתוח ארגוני העוסקת בקידום רוח, רווח ורווחה בארגונים. חלוצת שיטת המרחב הפתוח ועבודה עם קבוצות גדולות
06.02.2012י"ג שבט התשע"ב
מרכז מונארט, רח' דרך ארץ 8, אשדוד
אתגרי ניהול ומנהיגות במאה ה-21
מאפייני המאה ה- 21 ומהפכת הזמן והמרחב כוללים שינוי בקווי המתאר והגבולות, קצב שינויים מואץ וחיבוריות גדולה. בעבר ארגונים ומדינות הוגדרו על ידי קווי המתאר שלהם וידיעה של גבולותיהם. כיום, לא ברור מהם קווי המתאר והגבולות של ארגונים (ויזה או פייסבוק). בעבר מנהלי בתי ספר יכלו לתחום את "בית הספר" בתוך קווי המתאר, שהיו למעשה הגבולות הפיזיים שלהם. כיום, קיים הקושי להגדיר בבירור את גבולות בית הספר והתפקיד המנהיגותי והניהולי הרבה יותר מורכב מבעבר.
סיכום אירוע
הסדנא עסקה באתגרים המיוחדים הניצבים בפתחם של מנהיגים ומנהלים במאה ה21. מאפייני המאה ה- 21 ומהפכת הזמן והמרחב כוללים שינוי בקווי המתאר והגבולות, קצב שינויים מואץ וחיבוריות גדולה. בעבר ארגונים ומדינות הוגדרו על ידי קווי המתאר שלהם וידיעה של גבולותיהם. כיום, לא ברור מהם קווי המתאר והגבולות של ארגונים (ויזה או פייסבוק). בעבר מנהלי בתי ספר יכלו לתחום את "בית הספר" בתוך קווי המתאר, שהיו למעשה הגבולות הפיזיים שלהם. כיום, קיים הקושי להגדיר בבירור את גבולות בית הספר והתפקיד המנהיגותי והניהולי הרבה יותר מורכב מבעבר. כך למשל, שיעורים פרטים, למידה וירטואלית ומעורבות הורים מלמדים על כך שתחום פיזי כבר לא מגדיר את הגבול האמיתי של בית הספר.
קצב השינויים הגדול ואי הודאות המתמדת הובילו גם לשינוי הדרישות והכישורים הנדרשים ממנהלים. בעבר, הוראה וניהול תבעו ממנהלים להגיע עם "ידיעה", חומרים ודאיים ומסודרים. סגנון הניהול המתאים היה של מומחה שיודע, מעביר ידע, אנליטי ולינארי אך כיום יש הכרח להשתמש גם בגישות אינטואיטיביות והוליסטיות שבאות ממקום של חקר וחיפוש משותף, של "אי ידיעה" שיתנו מענה לקצב המהיר של החיים והידע המתהווה.
מנהיגות וניהול
מנהיגות היא: …"היכולת לקחת אחריות על משהו שחשוב לך (something that matters) ולהביא לידי כך שאנשים אחרים יהיו מעורבים ויממשו אותו"… (כריס ג'ונסון ואמנדה בלייק). בסדנא שאלנו מהם ההבדלים בין מנהיגות לניהול? יש הגדרות רבות ושונות למנהיגות ולניהות בסדנא זו נתייחס להיבט המנהיגות כאל התנהלות שהינה פורצת דרך למשהו חדש ולהיבט הניהול כאל יצירה של דברים שיש בהם שיטתיות וחזרתיות- אין היררכיה בין שני המונחים. לאור השינויים שחלו במאה ה 21 חל שינוי בהגדרת המנהיגות והניהול- כיום משמעותם כוללת גם הנהגת פלטפורמות. הרעיון הוא שימוש במגוון פלטפורמות (כגון רשתות חברתיות או קהילה רחבה) על מנת לקדם את מה שחשוב (what matters).
תכלית הניהול
הסדנא עסקה בשאלה מהי תכלית הניהול לאור האתגרים שמציבה בפנינו המאה ה-21?
להבטיח עתיד – צמצום אי הודאות בתנאים של שינוי מתמיד אפשרי באמצעות ריבוי מפגשים שיש בהם שונות ומכילים את כל השלם. חילופיות של אינטליגנציות, זוויות ראיה ומפות הן מפתח להישרדות. הזמנת שונות ופתיחות לפרדוכסים ודילמות כעוגני שלם.
לבנות חוסן– לאור רמת אי הודאות הגדולה במאה ה 21, היכולת לצמצם אי ודאות מוגבלת מכיוון שטבע השינויים גדול. כך נולד הצורך לפתח אנשים שמוצאמים להתמודדות במצבי אי ודאות. כלומר, אנשים וארגונים עם חוסן. בניית החוסן נעשית באמצעות פיתוח כישורים ואנשים וגם באמצעות בניית קהילה ועיצוב נרטיב ותודעה קולקטיבית. כך, אם אדם אחד לא מתפקד נדע לחבר פאזל של אנשים שיוכלו להתמודד עם סיטואציות שונות. אחד מתפקידי המנהיגות היא לבחור את הסיפור המסופר על המציאות הנחוות- כלומר לא רק איך מטפלים במציאות אלא גם להעניק משמעות באמצעות ערכים ונרטיב כמו גם ההבנה כי על מנהיגים לשמש דוגמא חיה כהוכחה לערכים של תקווה, מסוגלות וערך עצמי שמאפיינים אנשים עם חוסן.
לנהל עשיה– לנהל ביצועים ומשימות באמצעות תכנון, תיאום מעקב ובקרה, לפתח ולנהל משאבים פיזיים ופלטפורמות ולנהל שגרות –פעולות שאנו יודעים כיצד הן מתחילות וכיצד עליהן להסתיים.
לנהל רוח– לנהל מפגשים ונתיבים חדשים, לנהל אנרגיה ולזמן אפשרויות לאבולוציה. על מנהלים לנהל את הרוח במקביל לניהול העשיה. הם נדרשים לעודד ולווסת את כוחות החיים ותנועת החיים (למתן תזזיתיות יתר או לטלטל שאננות וכיוב').
מהי המנהיגות שמפתחת אנשים וכישורים?
למדנו על ארבעה מעגלי מיומנויות (כל מעגל חייב להכיל את אילו שלפניו) וזאת גם באמצעות למידה ממקרי בוחן אמיתיים מחיי המנהלים וסוגי המיומנויות שבאו לידי ביטוי בהם:
לומד (חקר ומיפוי)- למידה של תכנים, כישורים ולמידה של עצמי על ידי בחינה מתמדת של עמדות והשקפות עולם שלי לאור השינוי המתמיד בעולם. כך למשל, ניתן ללמוד נושאים ותכנים במטודולוגיות ונתיבים מוכרים וכדאי גם ללמוד באמצעות יציאה מאזורי הנוחות. רעיון אפשרי למשל הוא ללמוד ממקומות אחרים באמצעות ריאיונות (מסעות חקר).
מאמן(הוקרה, מסגור מחדש והרחבת הדעת)- יצירה של למידה והרחבת דעת אצל אנשים אחרים באמצעות שאלות, מסגור מחדש, מתן משמעות וכיוב '
שותף(יכולת לברוא במשותף עם אחרים)- לא רק לאתגר אחרים אלא ליצור גם יחד עם אחרים – לפרוץ את גבולות בית הספר ולשתף מישהו שאינך חייב לעבוד אותו וזאת מתוך עמדה שוויונית.
מאיץ -מפרה ומעצים. כמו תבלין. בתנועה קטנה יוצרת השפעה גדולה, מעגלים מתרחבים אל מחוץ לכותלי ביה"ס .
מעגל הבריאות האינדיאני (MEDICINE WILL)
כלי הוליסטי באמצעותו ניתן לנסח ולנתח התנהלות כמנהל וכמנהיג ואת התנהלות הארגון שהנך פועל/ת בו. ההתקדמות היא מצפון, עם כוון השעון.
ניהול שלם
במאה ה- 21 יש לנו, כמנהיגים, את היכולת להשפיע על מעגלים רחבים יותר מתמיד. לשם כך דרושה מטא שפה – חיבוריות. לאור השונות האדירה, נדרשת ההבנה, שבתוך השלם כל אחד מחזיק קצה אחר של מחשבה והקבוצה מכילה קצוות מחשבה שונים.
למה הכוונה בניהול דבר שלם?
פעמים רבות אנשים מוזמנים להגיע לעבודה רק בחלקם (למשל שמחים, מחייכים, רעננים). בניהול של שלם אנחנו מזמינים את האדם כפי שהוא מגיע אנחנו מקבלים את העובדה שמותר לעובד להגיע גם עם חלקים שאנחנו פחות אוהבים(מותר למשל להגיע עייפים ורעבים). בתור מנהלים יש לזכור שאנשים מורכבים מחלקים שונים ושלאנשים יש צרכים שהם לכאורה מנוגדים. ניהול שלם מכיל את המודעות לצורך של אנשים גם באינדיבידואליות וגם בחיבוריות (להיות חלק מקבוצה) ולכך ששונות משלימה את כל המערכת. ניהול שלם בא לידי ביטוי הלכה למעשה בערכים תומכי חיים והכללה: שיתוף, שקיפות, ריבוי בחירה שותפות למידה הפתעה פליאה.
להעמקה ומידע נוסף http://tovaaverbuch.com
קישור להרצאה:ניהול ומנהיגות במאה ה 21, כיצד זה נוגע לנו? טובה אורבוך, יועצת לפיתוח ארגוני