חוסן אישי וצוותי: ריצה למרחקים ארוכים

מאת גילי לייבושור, דפנה צדוק, יונתן שיף
זמן קריאה: 6 שניות

פעילויות המיועדות לכלל הצוות החינוכי, ומתמקדות בחוסן האישי והצוותי. בבסיס הפעילויות עומד הדימוי של ריצה למרחקים ארוכים, כמתאר את עבודת אנשי החינוך בכלל, ואת היציאה ל'מרתון' של שנת לימודים חדשה - בפרט.

בתוך ההכנות הקדחתניות לפתיחת שנת לימודים חדשה, מהווה יום ההיערכות הזדמנות להפנות את הזרקור לצוות החינוכי: התקוות, החששות והכוחות הגדולים שיש בתוכנו לקראת היציאה לריצה המשותפת הזו.

 

לפניכם שתי פעילויות המיועדות לכלל הצוות החינוכי, ומתמקדות בחוסן האישי והצוותי לקראת פתיחת שנת הלימודים.

 

הפעילויות מיועדות ליום ההיערכות ולפתיחת השנה, אולם ניתן לממש אותן גם בנקודות הנדרשות להתכווננות מחודשת במהלך שנת הלימודים.

 

  • ​​​חוסן אישי – ריצה למרחקים ארוכים
  • חוסן צוותי – מישהו לרוץ אתו (פעילות בתחנות)

שתי הפעילויות מותאמות הן למפגש פיזי ("פנים אל פנים") והן למפגש מקוון, ונועדו לסייע למנהלים ולצוותיהם לצאת אל הריצה לשנה חדשה 'על רגל ימין' ולהעמיק את תחושת החוסן – הן ברמה האישית והן ברמה הצוותית המשותפת.

 

אודות הפעילות לחוסן אישי – ריצה למרחקים ארוכים

בבסיס הפעילות עומד הדימוי של ריצה למרחקים ארוכים, כמתאר את עבודת אנשי החינוך בכלל, ואת היציאה ל'מרתון' של שנת לימודים חדשה – בפרט.

 

ההקבלה בין היציאה לשנת הלימודים החדשה ובין היציאה של אצן לריצת מרתון – מזמנת עושר תובנות. רבות מן המחשבות, התחושות וההתמודדויות של האצן למרחקים ארוכים לאורך הריצה מתחברות באופן אינטואיטיבי לחוויותיהם של אנשי החינוך: התכנון מראש, האנרגיות וההתרגשות של ההתחלה, פציעות למיניהן, תחושות של ספקות ובדידות לצד מסוגלות וגאווה, התדלוק הנדרש לאורך הדרך, רגעים של קוצר נשימה, הריצה יחד בקבוצה, המוזיקה בראש ועוד.

 

מטרת הפעילות היא לזמן לאנשי הצוות זווית התבוננות רעננה על הריצה שאליה הם יוצאים. התבוננות זו מסייעת לזהות את הכוחות הפנימיים, להיערך היטב לאתגרים שבדרך ובעיקר לפתח את תחושת המסוגלות והחוסן האישי.

 

מעבר למישור האישי, השיתוף בקבוצה במחשבות ובתובנות בנושא זה מאפשר לאנשי הצוות לשאוב כוחות מן הגילוי שהם לא לבד, שהם מתמודדים בדרכים שונות עם אותם האתגרים, שיש סביבם הרבה אנשים שיכולים לסייע להם מניסיונם ומיכולותיהם, ושהחוסן האישי והצוותי שלובים זה בזה ומזינים זה את זה.

 

אודות הפעילות בתחנות לקידום חוסן צוותי

ההתנסות נועדה לייצר חוויה צוותית של יציאה לריצה מטאפורית משותפת עם פתיחת שנת הלימודים. החוויה המצטברת של המעבר בין התחנות נועדה לחזק את החוסן האישי והצוותי, לכוון זרקור אל הכוחות והמשאבים המשותפים של הצוות, ולהעצים את האנרגיות ותחושת המסוגלות לקראת השנה החדשה, על שלל אתגריה.

מקור

מכון אבני ראשה 2020

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

63

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

59

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

57

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

52

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

52

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

51

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

324