דוח מקינזי: על הגורמים להצלחתן של מערכות החינוך הטובות בעולם

מאת מייקל ברבר, מונה מורשד
זמן קריאה: 7 שניות

דוח מקינזי מבוסס על בדיקה מעמיקה ושיטתית של 25 מערכות חינוך בעולם ומנסה למצוא את הגורם המשפיע ביותר על איכותן של מערכות חינוך. מסקנתו חד-משמעית: "איכותה של מערכת חינוך אינה יכולה לעלות על איכות מוריה".

תקציר

דוח מקינזי המובא להלן בתרגום לעברית מחזק את תכנית הצעד הקובע של הסתדרות המורים להתחדשות מערכת החינוך בישראל. תכנית זו נשענת על ציר מרכזי אחד – מרכזיותו של המורה במערכת החינוך. מורים טובים הם המפתח למערכת חינוך איכותית.

דוח מקינזי מבוסס על בדיקה מעמיקה ושיטתית של 25 מערכות חינוך בעולם ומנסה למצוא את הגורם המשפיע ביותר על איכותן של מערכות החינוך. מסקנתו חד משמעית: "איכותה של מערכת החינוך אינה יכולה לעלות על איכות מוריה". איכות המורים, על פי הדוח, תלויה בשלושה גורמים:

איתור – בחירת מועמדים מתאימים למקצוע;

פיתוח – פיתוח והכשרה של המורים לצורך הפיכתם למורים משפיעים;

יכולת מערכתית – יכולתה של מערכת החינוך לספק הוראה איכותית לכל תלמיד בכל מקום.

תכנית הצעד הקובע של הסתדרות המורים ותכנית הרפורמה אופק חדש, אשר מבוססת על הראשונה, ממליצות על מיון קפדני של מועמדים להוראה, העלאת רף דרישות הקבלה להוראה, שיפור תהליכי ההכשרה, דגש על פיתוח מיומנויות למידה וחשיבה עצמאיות, התפתחות אישיותית ומקצועית מתמשכת, יצירת מסלולי קריירה, קידום בהתאם ליכולת מקצועית (ולא רק ותק).

הנחת היסוד של תכניות אלה היא שהגורם העמוק הקובע את איכות המורה וההוראה הוא התפתחות מקצועית ואישיותית בלתי נלאית תוך כדי עבודת ההוראה. גם הנחה זו מקבלת חיזוק מדוח מקינזי.

התכנית שלעיל, אם כן, בדומה לדוח מקינזי, קובעות: מורים, מורים ועוד פעם מורים. ההשקעה החינוכית המועילה ביותר היא במורים. מורים מעורבים בעבודתם, אחראים ומונעים להתפתחות מתמדת הם הערובה למערכת חינוך טובה. אנו, בהסתדרות המורים, מקווים שהמדינה, ובעיקר משרד החינוך ומשרד האוצר, שותפים עימנו לתובנה זו ונכונים לטפח את המורים ואיתם את מערכת החינוך כולה לטובת ילדינו ועתידנו.

מערכת הד החינוך יזמה את תרגום המסמך שלהלן ואת הפצתו כדי להעביר למורים, להנהגת משרד החינוך ולהנהגת המדינה את המסר, שהשקעה במורים היא המפתח לחינוך שכולנו מייחלים לו.

© כל הזכויות בעברית שמורות להד החינוך.

 

להורדת המאמר המלא על דוח מקינזי

מקור

מצורף להד החינוך, 82(6א'), יוני 2008

תרגום

יניב פרקש

 

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

60

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

57

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

56

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

50

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

52

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

49

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

346

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

324